Visa ett inlägg
Gammal 2003-04-18, 17:50   #8
Pelle E
Member

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Hej Kjell, jag planerar också en riktig rutt när jag kan så pass mkt om RE och andra diverse verktyg som jag köpt eller laddat hem, att jag kan gå vidare. Ännu så länge håller jag bara på med diverse tester att använda TsTools2 tillsammans med RE för att skapa terrängen. Jag gör också försök med blå, eller gula kartan, samt där det finns orienteringskartor i mindre skala som är de bästa vad gäller nogrannheten på kurvradier etc. Jag ska ge mig på att göra Sthlm C till Norrköping C, (både Nyköpingsbanan och över Katrineholm) vilket lär väl ta så lång tid av mitt liv att jag riskerar att aldrig bli färdig, utbränd etc. , men försöka duger.

Hur samlar du in material för att få din rutt så verklighetstrogen som möjlig, och hur mkt av verkligheten tar du med?

Det krävs ju inte bara spårbygge, det krävs ju en massa 3D bygge med, och det kan ju ta hur lång tid som helst. Jag tänkte använda både video och digitalkamera när jag är ute och rekognoserar, men för videoupptagningen efter linjen borde det ju vara lämpligt att följa med ett tåg. Filma från sista vagnen går ju bra, men ännu bättre följa med i loket, men det får man väl aldrig tillstånd för...

Har du använt video från loket när du dokumenterat din rutt?

Går det att få tag på bangårdsritningar över stationer från t.ex Banverket? Det skulle ju vara bra att ha för t.ex större stationer som är svåra eller omöjliga att överblicka helt och hållet från marknivå.

Lantmäteriverkets fotoöversikter från luften är inte heller dom särskilt tydliga på hög höjd vad gäller spårplaner på större stationer. Har kollat t.ex Sthlm C, som iofs mest är under tak, men spåren i dagen är nästan omöjliga att se på ett sånt foto och LMV:s kartor, blåa, gröna eller gula kartan, är ju inte heller de särskilt detaljerade vad gäller spårplaner på stationerna.

Linjen Sthlm-Järna (Grödingebanan) har jag rätt bra underlag på nu, vilket räcker ett tag när jag planerar att börja med den sträckan först. Har fotat en del större objekt, samt samlat in material på internet, skaffat kartor, det är vad som är gjort hittills....

Som sagt, med risk att bli bunden till detta projekt för all evighet, så skulle det vara intressant att höra hur mkt du tar med av det som finns i verkligheten. Bygger du i TSM eller GMAX dina 3D modeller? Hur många spårmeter lägger du på t.ex en timme?

Lycka till med rutten!

/ P E
Pelle E besöker inte forumet just nu