Nästan två år sedan sist i denna tråden, dock har jag ju bl.a. skrivit i min byggtråd under tiden. Tyvärr så har det varit segt med trainzandet under året men projekten lever men inte i så snabb takt som vore önskvärt! Eftersom de första delarna av signalsystemet är släppt med T:ANE som lägsta version vill jag behålla det även i fortsättningen, skulle kännas konstigt att hälften skulle kräva en senare version!
När jag uppgraderade systemet på min nya dator så visade det sig att T:ANE inte fungerade som det skulle, och för att göra en lång historia kortare så fick jag flytta trainzandet till den äldre datorn, vilket fungerar bra men är långsammare, dessutom har N3V en massa hyss för sig (uruselt programmerat ibland) som också segar ner arbetsprocessen.
Signaler
Som jag har redovisat tidigare (post#43) så är signalerna indelade i grupper istället för som enskilda signaler. Under hösten så har jag prioriterat att gå igenom de olika signalerna och pricka av de "fel" eller implementeringar som behöver göras för att när det är klart sedan kunna skriva manualen direkt istället för på slutet som jag har gjort tidigare.
Ett problem som fanns var de signaltyper som egentligen inte påverkar fordonen utan som ger mer av information till lokförarna. Jag lyckades inte hitta något sätt att få en signal att visa ett "icke värde" utan beslutade mig för att istället skapa ytterligare en signalgrupp.
Förutom den nya signalgruppen och den information som står här är informationen densamma som i post#43.
Stationssignaler -Övriga- Dvärgsignal
- Dvärgsignalsluttavla
- Stopplykta, flankskydd
- Tavla - Gräns för växling (text)
- Tavla - Gräns för växling (symbol)

Stopplykta för flankskydd är en lågt placerad stopplykta (med armatur som en repetersignal) som agerar skydd med fast rött sken för fientlig rörelseväg. Den signalen har aldrig ATC.
Jag kan också passa på att nämna att stopplyktorna hos Stationssignaler - Hsi/Sl nu har en distinktare kategorisering som överensstämmer med hur de ska användas. Vilket också ger hårdare byggregler för när de får användas!
Signaler - Utan tågpåverkan- Repetersignal
- A-signal
- Kontrollykta
- Riktningssignal (kanske inte finns med i version 1)
- Riktningsförsignal (kanske inte finns med i version 1)
Samtliga signaler i denna grupp är Trackside-objekt, alltså de ärver inte från signalklassen och därför kan de inte påverka fordonens framfart, det innebär också att jag är tvungen att skriva en del egen kod för att motsvara det som inte ärvs!
A(vgångs)-signalen
Trainz används mest som en byggsimulator eller som en lokförarsimulator, därför blir det ju lite märkligt att som lokförare ge avgångssignal till sig själv, alltså så behövs ett (eller flera) system/beteenden som motsvarar så som det fungerar i verkligheten. Dessutom ska det fungera för AI-förarna, det här är något som jag funderar/arbetar med men har inte riktigt bestämt mig än för hur det ska ta sig ut, även fast det finns ett färdigt koncept.
Kontrollykta
Signalen används för att informera lokföraren om att denna har kommit in hinderfritt och släcks då. Används på mindre stationer och då framförallt i reläställverk mod-59 men kan även finnas på andra ställen t.ex. Björkliden.

I propertyrutan skrivs vilka tågvägars slutpunkter (signaler) som ska gälla för signalen sedan listas de funna tågvägarna nedan. När någon tågväg läggs som finns i listan och börjanpunkten ställs till kör tänds kontrollyktan, när tåget har passerat sista signalen innan slutpunkten släcks kontrollyktan.
Detta gör att kontrollyktan endast fungerar i Driver!
Generella signalnyheter

Exempel på en utplacerad huvudsignal. Nedan beskrivs diverse information som syns på bilden ovan.
Hinderfrihetspunkten (Hfp)
Vid de signaler som får ha växlar efter sig redovisas avståndet till eventuell medväxels tungspets. I kravrutan redovisas det lägsta kravet som är giltigt baserat på ett spåravstånd vid hfp på 3.9 meter. I avståndsrutan visas avståndet med en röd-, gul- eller grön färg. Rött = för kort avstånd, Grönt = minst 4.1 meter som är det som nu gäller som spåravstånd, Gult = avstånd däremellan. Avstånden är antingen uppmätta i Trainz eller uppritade i ett CAD-program.
Kraven som visas är baserade på den valda växelhastigheten och blir därmed lite "stel" eftersom det inte tar hänsyn till en växels faktiska geometri som ju kan göra att hfp-avståndet blir bättre.
Antagligen kommer den signaltekniska hinderfrihetspunkten (Hfps) att användas i slutänden som är ytterligare 4.5 meters avstånd.
Hfp(s) används för att kunna kontrollera samtidigheter vid rörelsevägsläggning.
Avstånd
När en signal flyttas längs spåret så uppdateras automatiskt de avstånd som visas i propertyrutan när den är öppen vilket gör det lätt att placera signalerna på ett lämpligt avstånd.
Kopiering
Som synes längst upp till höger så finns det en ny knapp! Denna länk öppnar en ruta där man kan välja att kopiera en kommande signal av samma signalgrupp.
Det som kopieras är data som användaren kan ställa in, det går att välja vad man vill kopiera.

Tanken är i första hand att slippa placera ut signaler som är gjorda i en nyare version och sedan göra en massa inställningar för att uppnå samma resultat, Det går ju också att använda funktionen till att kopiera signaler som ska se likadana ut som är placerade nära varandra eller som man bara vill ska ha samma texturer.
KVSI-funktion

Innebär att en signal inte går upp till kör förrän ett vägskydd är aktiverat och i kontroll. Hos signalen väljs en eller flera spårledningar (tillhörande olika vägskydd/spårlogiker) som ska vara belagd för att vägskyddet ska aktiveras, den första måste finnas eftersom det är den som kontrolleras, de övriga används för att kunna aktivera fler än ett vägskydd på signalsträckan. Det fungerar endast för spårledningar av HB-typ och med villkor för annars kommer ju vägskyddet ändå alltid att aktiveras vid en belagd spårledning. Valet finns hos huvudsignaler och dvärgsignaler.
Kontrollen på att vägskydden är i kontroll sker via den inbyggda men ärvda funktionen hos signalklassen.
För att få detta att fungera har även spårlogiken och spårledningen blivit uppdaterade.
Tanken är att lägga in ytterligare någon funktion från signalsystemet mot vägskyddssystemet när jag ändå håller på!
Fristående försigna
En fristående försignal kan användas som en repeterande försignal, b.la. för siktskäl eller bara för att det är dyrare att ta bort den vid ombyggnation!
En fristående repeterförsignal har något annorlunda regler och försignalens kategori ställs in via de omgivande signalerna och också försignalens tilläggstavlor. Beroende på hur Trainz arbetar så kan det ta lite tid innan förändningarna syns men de går att uppdatera genom att röra lite på signalen eller öppna propertyrutan och stänga den igen.
Ingen bild, eftersom det endast är kategorin som är synligt annorlunda!
Förregling av rörlig bro på linjen
Denna typ av linjeplats följer grundbeteendet som beskrivs i föregående post om Lib/TAM och linjeplats, det som skiljer dem åt är vilka objekt som krävs vid respektive typ av linjeplats.
Brosignalerna kontrollerar spåret och eventuella osynliga signaler mellan varandra. Även stöd för "crossing" (det inbyggda vägskyddet) finns, som verkar vara det standardiserade sättet att bygga rörliga broar på. Tyvärr visar tester att det inte fungerar som det borde och ger information om att bron är i kontrollerat nedläge innan så är fallet, om det är ett grundläggande fel eller om det bara är hos de broar jag har testat vet jag inte, tror på det första!
Även stöd för STL:s exempelbroar finns och ska byggas enligt anvisningen med de osynliga signalerna placerade mellan brosignalerna.
Som jag skrev i posten innan så ställs linjeblocket in automatiskt men vid byggnation så måste man antagligen uppdatera det manuellt. Jag upptäckte att inställningarna och kontrollerna av linjeplatserna gav timeout error, detta förhatliga idiotiska koncept, vilket gjorde att inställningen av linjeblocket blev trådat! Fungerar, men får väl se vilka andra konsekvenser det kan få...
I skriften så står det ingenting om en signal som förreglar en linjeplats kan förregla flera och vilka typer. Eftersom det inte står något uttalat så kan mina signaler förregla ett oändligt(!) antal och både växlar och broar, dock inte under samma linjeplats. Det finns heller ingen info om hur tavlorna ska placeras så därför placeras den först funna överst från respektive håll, då kan det bli som på bilden nedan! och också en bild på brosignalen fick följa med.
Det här får räcka för nu!
Projektet fortskrider med en förhoppning om att det någon gång ska släppas en första version...
Eventuella frågor ställs med fördel i
frågetråden!
mvh
Håkan