Visa ett inlägg
Gammal 2024-09-04, 10:03   #214
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Dåså var det dags för den tredje och sista varianten av Gs, nämligen den typen som tidigare hade kupé för bromsaren. Vid leverans såg dessa vagnar ut såhär:
https://digitaltmuseum.se/0210180404...rkstaderna-asj
Vagnarna hade en plattform med gaveldörr in till kupén där bromsaren arbetade. Där kunde man se ut genom fyra fönster. Lastytan var lika stor som på de övriga Gs-typerna (dvs. de utan broms, eller med upphöjd bromskur), vilket innebar att korgen var en meter längre för att kunna husera bromskupén.

Efter att tryckluftbromsen införts på alla vagnar under 20-talet bestämdes det att bromskupéerna skulle tas ned från 1931. Gaveldörren och fönstren skulle bort och lastytan förlängas till att uppta hela vagnen. Man vände även på bromsratten så att den satt åtkomlig från utsidan istället för insidan, så att den kunde fortsatt användas vid rangering och som broms vid uppställning av vagnar. Samtidigt som man tog ned bromskupéerna satte man upp en (eller i vissa fall två) gavellucka på motsatt gavel från bromsplattformen för att kunna lättare lasta virke och annat långt gods.
I november 1933 beslutade man att flyttade ut ventilerna i plattformsänden av vagnen ett "hack" närmare gaveln. Kanske för att den inte skulle täckas av den öppna lastluckan och på så sätt dämpa dagsljuset i vagnen när man lastade och lossade, men det förtäljer inte särtryck 164.


Plattformsgaveln med bromskupén borttagen och ventilen utflyttad ett snäpp. Notera att bromsratten är asymmetriskt placerad på grund av den tidigare befintliga dörren. Jämför gärna med bilderna på Gs med före detta upphöjd bromshytt på föregående sida i denna tråd


Andra gaveln med den centrerade lastluckan
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat