Ett samarbetsprojekt med Vänersborgsstinsen.
Under perioden 1906-1909 byggdes sammanlagt 26 stycken A lok (SJnr 1000-1025) med hjulföljden 2B1(Atlantic typ) för att
sättas in i snälltåg på de befintliga stambane näten såsom Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Under utvärderingstiden
så kom man upp i hela 137,5 km/timmen och dessutom så behövdes bara ett A lok i jämförelse med 2 Cc lok för att framföra
12 boggie vagnar + en 2-axlig vagn. A loket kom upp i 105 km/timmen under denna test. Allt eftersom A loken levererades
så stationerades de i Stockholm (7), Göteborg(7), Nässjö(6) och Malmö (6). Dock blev det snart uppenbart att trots hög fart
så hade A loken svårt att starta tyngre snälltåg och samtidigt så byggdes B loket och lite senare även F loket. Detta ledde
till att A loken mer och mer övergick till persontågs tjänst.
1926 köpte OKB(Ostkustbanan) några övertaliga A lok såsom 1008 (det modellerade), vilket blev OKB A 15. Efter en tid byggdes
detta lok om till 3 drivhjul för att öka dragkraften.
1933 återkom loket till SJ där det blev kvar tills det skrotades 1972.
Lev foto 1907 (Foto från Digital museum):
OKB A 15 byte till 6 drivhjul utfört av Motala Verkstad under slutet av 1920-talet (Foto från Digital museum):

Lägg märke till att löphjulet som bytts ut fästs på tendern.
I väntan på skrotning i Landeryd år 1972:
OKB A 15:
Nytt:
1.Ångloks ljud.
2.Luftpump hanterande:
______I DCC mode sätts luftpump på om minst en vagn tillkopplad.
______I Cabin mode reglerar du själv på/av.
______Observera att loket ej är körklart om du missat att starta luftpump och minst en vagn är tillkopplad.
3. OKB loket kan slira om tågsättet överstiger 200 ton. Endast i DCC läge.
5.Föraren kvar vid koppla ned loket, men förar figuren tas bort.
SJ A 1008:
Ladda ned readMe filen för att kolla in alla kommandon m.m.:
https://www.mediafire.com/file/5wqi5...B_A15.pdf/file
Download av loket:
https://www.mediafire.com/file/iqgxb...12_18.cdp/file