Sorry att jag missat att svara!
Det låter som att du har en dator med hyfsat bra prestanda i. Visst kan man byta till kraftfullare processor och grafikkort, men det är inte säkert att det hjälper.
Om jag förstår dig rätt så kan du hoppa runt på banan snabbt i Surveyor utan att du upplever att saker ploppar upp, men om du hoppar runt på samma sätt i Driver-mode så gör poppar det. I sådana fall låter det som att det är driver som drar mycket mer prestanda än Surveyor (den måste ju simulera massor av tåg och grejer som inte behövs i Surveyor)
Det är svårt att veta var flaskhalsen ligger som orsakar dessa långsamma inläsningar av objekt. Det kan vara både hårddisk, minne, processor och GPU. Eller så är det helt enkelt så att Trainz inte är tillräckligt effektivt programmerat, och antagligen till och med programmerat så att den är lite långsam på att läsa in nya assets, för att inte droppa frame rate för mycket när man hoppar till ett nytt ställe. Alltså, man har prioriterat responsivitet så att man fortfarande kan röra sig runt över att stanna upp spelet tills alla assets är inladdade.
Själv upplever jag på vissa rutter (bland annat den Italienska banan som är inbyggd i TRS2019) poppar när man bara vrider kameran runt och jag sitter då på kraftfullare grejer än vad du har i din burk (en i5-processor och ett RTX2060 Super-grafikkort). Men jag kör på ganska höga grafikinställningar också.
Ytterligare en sak som du kan prova, som antagligen kanske hjälper mig mer än vad det gör i ditt fall är en inställning som heter "process objects behind the camera" eller liknande. Den gör så att Trainz läser in även objekt som är något utanför det som kameran i spelet ser. Det skulle nog förbättra i mitt fall, så att när man vrider kameran så är de saker som hamnar i bild då redan inlästa och man slipper poppandet. Men det hjälper nog inte om man hoppar från ett ställe till ett helt annat på banan, då de objekten nog är för långt bort ifrån kameran för att räknas som "behind" the camera.