STLs system stödjer i dagsläget inte den första varianten utan att man trixar.
Den första varianten där man måste aktivera vägskyddet manuellt för att spårledningen egentligen ligger vid plattformen och hade aktiverats av att tåget står och väntar på avgång är nog ganska vanlig. Jag pratade med Svenolov (som står bakom STLs signal- och vägskyddsscript) om att lägga till stöd för det innan han tog paus från Trainz för massor med år sedan, men han implementerade det aldrig.
Man skulle dock kunna ful-lösa det med en osynlig växel eller spårspärr mellan plattformen och vägskyddet, vilken bryter spårledningen om den ligger i avvisande läge. Sedan när man ska avgå lägger man om den så att spårledningen känner av tåget och fäller bommarna.
Passar på att ställa en fråga tillbaka, eftersom du verkar påläst om ämnet
Om man i Västervik skulle vrida om fyrkantsnyckeln om tåget
inte står på plattformen, skulle bommarna fällas ändå? Med andra ord, låser man upp avkännandet av spårledningen, eller fäller man faktiskt bommarna och låter vägskyddet vänta på att den ska känna att tåget har passerat vägkorsningen för att automatiskt öppna bommarna igen?
Variant två låter väl som att det sköter sig själv med STLs system? Om inte växlarna ligger mot industrispåret så är spårledningen bruten och kan inte aktiveras av ett tåg som kommer från industrispåret, eller missar jag något?