vovven:
"Preview asset" i CM är ett bra tips, jag använde det verktyget när jag gjorde LOD till mina G3-godsvagnar kommer jag ihåg. I det fallet så testade jag även att sätta ut flera godsvagnar på olika spår i Surveyor och bara flytta kameran fram och tillbaka för att se hur tydliga övergångarna mellan LOD-nivåerna var. I fallet ånglok har man ju oftast bara en sådan per tågset, medan G3-vagnar kan förekomma i långa rader. Det gör ju att det kan vara svårare att dölja LOD-övergångarna, då det lätt märks när man kan jämföra utseendet på två vagnar som står bredvid varandra.
Mazz:
Tackar för svar, för visst gav det lite mer information i saken i alla fall!
Rely:
Ah, hade ingen aning om att du pysslade med verkliga tåg också, kul!
Tack för mycket nyttig info!
Det låter som att NS fungerar snarlikt som N, bara att NS har enbart ett glasrör som alla 6 pumpar får samsas om, medan N har ett glasrör per pump.
Nu blir det lite räknande, för sådant tycker jag är kul!

Jag kollade lite närmare i Ånglokläran och upptäckte att det faktiskt står angivet hur mycket olja ett pumpslag ger! Inte första gången man upptäcker att de mest till synes oväsentliga detaljer finns beskrivna. Bra bok det där!

Det är angivet till 0.4 cm³ per slag för inställning 10 och en tiondel av det på inställning 1. Då kan man börja räkna lite:
För en Friedmann typ N så är volymen på glasröret ungefär 9.5 cm³. Dessutom så är volymen på en behållare (alltså för en av de 6 smörjställena) ungefär 1350 cm³ enligt ritningen i Ånglokläran. Dessutom så styrs smörjpumpen av en vickaxel som drivs av drivhjulen plus ett spärrhjul som roterar pumpens axel. Så pumpen pumpar alltså snabbare ju snabbare man kör. Enligt mina uppskattningar på min modell över Sa-loket där jag hjälpligt modellerat drivningen med vickaxeln inne i hytten med ögonmått så är utslaget på vickaxeln som driver spärrhjulet ungefär 15 grader per drivhjulsvarv. Så det ger att vi har 24 drivhjulsvarv per helt smörjpumpsslag. Sb:n drivhjulsdiameter är 1.75 meter, vilket ger en omkrets på ca 5.5 meter. Med lite matte får jag det till ~7.6 smörjpumpslag per kilometer. På inställning 10 innebär det att en tur på 18 mil på inställning 10 drar 546 cm³ (=ca en halvliter), alltså ~40% av den totala mängden i behållaren för en pump. Det låter ändå rimligt baserat på Mazz uppskattningar. Enligt mina beräkningar innebär det att 2 mil med inställning 10 på alla rattarna ger en total oljeåtgång på 0.36 liter för alla de 6 pumparna, vilket stämmer hyfsat med Mazz uppskattning om hur mycket han brukar fylla på vid varje utsmörjning också. Kanske att jag tog i lite för lite med 15 grader per drivhjulsvarv på utslaget till vickaxeln plus att man ju rullar lite till och från stall och kanske vevar lite på pumpen manuellt osv.

Enligt mina beräkningar skulle ett helt varv med veven på en Friedmann typ N på inställning 5 suga ca 1.8 mm ur cylindern. Så det låter även rimligt med Relys uppskattning. Mätte lite på typ NS i Ånglokläran och de verkar ha typ samma mått på glasröret som N, men det är lite svårt att mäta på en så liten ritning. Hittade ingen angivelse om mängd olja per slag för NS, men misstänker att den är snarlik typ N.
Nu ska jag ta med mig det här och se om det går att få till någon simulering av detta i spelet.