Utmärkta redogörelser för manöverbordet.. kan bara lägga till att den kontrollampan som inte blev uppräknad är för lågt oljetryck.
YP och Y6-Y8 är exakt samma manöverbord, du kan ta bort brasklappen Bosse! (och som konstaterat tidigare i tråden är skillnaden att Y6-Y8 har fem växlar, YP har fyra).
Texten på kontrollamporna för växlarna är
I - 20 km/h
II - 35 km/h
III - 55 km/h
IV - 85 km/h
V - 110 km/h
På YP och den finska Dm7 (Hilding Carlssons konstruktion) sitter föraren vänd framåt, på Y6-Y8 (SJ:s konstruktion) sitter föraren lite snett in mot mitten. Fönstren ser också lite annorlunda ut, med mjukare rundning på hörnen på Y6-Y8 och skarpa hörn på den invändiga träramen. Y7:an på bilden är utrustad med ATC och har dessutom en stor "panoramaruta", det var ursprungligen två små rutor där.
--------------------------------------------------------------------------------

Jolin