Det här är riktigt intressant, helt klart. Även hos oss som jobbar på järnvägen så är det lite svävande hur man beräknar bromsvikten på ett lok eller vagn. Ett exempel är länken här nedanför:
http://www.postvagnen.net/forum/inde...read&id=419594
Naturligtvis var det 79 ton, jag ville bara kolla att ni var med.
"Enligt Wikipedia är i bromsläge P bromsvikten multiplicerad med 1.25 den massa som fordonet kan bringa till stillestånd från 120 km/h på en sträcka av 1000 meter på plant spår vid vindstilla. Bromsvikten bestäms genom prov."
Bromsläge R används på persontåg och ger en högre utbromsning ned till en viss hastighet där vagnen/loket sedan bromsar precis som i läge P.
Bromsläge G finns på t ex tunga malmvagnar och förlänger tiden det tar att tillsätta bromsen och lossa bromsen. Detta för att undvika kraftiga ryck i tåget. Jag har aldrig kört ett helt tåg i G och jag har kört tåg sedan 1990.
Green Cargo vill gärna ha loket i G-broms om tåget väger över en viss vikt. Detta för att loket skall vara sista fordonet som släpper bromsen och på så sätt minska ryck i tåget. Detta används inte av de flesta andra bolag i sverige och Norge då detta bara är dumheter.
Vi har idag moderna lok med elbroms som vi använder för att justera hastigheten vilket gör att vi inte bromsar lika ofta som förr med vagnarna. Även GC har dessa lok och det är ytterst sällsynt att man drar av ett koppel eller att buffertar 'klättrar' över varandra och orsakar urspårning. Mig veterligen har det hänt en gång på centralen i stockholm och en gång i Norge under de åren jag jobbat på järnvägen.