Visa ett inlägg
Gammal 2017-02-26, 19:51   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Sammanlagd vagnvikt presenteras redan om du högerklickar på ett tåg och väljer View Details. Notera att detta är vagnvikt, alltså exklusive lok.

Att räkna ut vikt och längd på ett tåg i ett script är inte alls svårt och jag vet att det är möjligt att skapa egna rutor kopplade till någon tangentbordskombination som ploppar upp. Men det är nog enklare att göra en egen HUD. Jag har gjort en för att visa tryck i kg/cm2 när jag testar ångloken. Det var inte särskilt svårt att göra om man lånar lite kod från N3Vs vanliga HUD som visar tryck.

Hur mycket tåget bromsar kan vara klurigare att räkna ut. Det beror på vad du menar med det. Är det bromsvikten du är ute efter, eller bromskraften mätt i Newtons eller nåt liknande? I verkligheten (i alla fall förr i tiden) så räknade man på bromsvikt eller bromstal för att få ett hum om hur tåget skulle bete sig, men idag kanske man är mer intresserad av bromskraften?
Bromsvikten går kanske att räkna ut om man är lite klurig, men det kan vara svårt. Om man antar att alla fordon i tåget har mina engine-configs så är det mycket enklare.
Bromskraften å andra sidan borde gå att få ut någonstans. Jag vet att den kan visas med kurvor i Test Track-modulen i alla fall. Frågan är bara om det finns med i script API:t.