Jaha, här har det byggts minsann. Jag kan säga att mycket är riktigt men ska ändå flika in med en del korrigeringar..
Maskineriet för skoparmens rörelse är i regel en liten tvåcylindrig maskin (säger ju sej självt med tanke på självstart) med kompinerat slidskåp ovanpå, maskinens ångutsläpp gick i regel längsmed och till toppen av bommen, som synes i Panamavideon med regelbundna ångpuffar. Spakar och reglage i hytten borde inkludera regulator för huvudmaskinen vilken oftast hängde från taket och gick i längdriktningen. Spakar för reglage av skopa, bom, vändskiva och framdrivning satt på golvet. Vet ej om det fanns på Bycyrusmaskinerna men andra maskiner hade ofta pedaler för broms av kabeltrumman. Vet ej om maskinerna hade handbroms eller ångbroms. Spakarna på bommens hytt borde vara en enda spak för skötsel av skoparmens rörelse och rep för tömning.
Jag rekommenderar den här filmen av en ångdriven modell av en Bycyrusskopa, även om det inte är en rälsbunden maskin så är allt på bommen i stort densamma:
https://www.youtube.com/watch?v=f4y2GOd7ru8
Även video för detaljstudie av huvudmaskin och skoparmens maskin:
https://www.youtube.com/watch?v=0yf6IXIlAgA
https://www.youtube.com/watch?v=wFKOV4m26q0
Att se maskinen scriptad och animerad vore intressant, det är en väldig avvikelse från att animera ett lok.
PS: Min ångkran med dess spakar:
https://www.youtube.com/watch?v=zajL4Hv4Tq4