KATASTROF!!!
Det var mitt första intryck när jag installerade en rutt från TS2009 i TANE, allting var så in i h...... ljust att jag fick sätta på mej dubbla solbrillor för att inte näthinnorna skulle brinna upp

.
Skämt åsido, men det är inte långt ifrån sanningen, allting var extremt ljust med standardinställningarna i TANE, inte bara importerade rutter från 2009-2012, utan även TANE's egna inbyggda rutter (om än inte lika extremt), så det första jag gjorde
var att experimentera och testa mej fram med olika enviroment-inställningar tills
jag blev någorlunda nöjd.
Nu är ju smaken som baken, och inställningsmöjligheterna är ju i princip oändliga när man skruvar på alla rattar, knappar, etc i enviroment, men jag kan ju visa mina grundinställningar kl 12.00 för den som är intresserad.
Första bilden visar inställningarna för
Ambient color, Sun Color resp
Water color, samt hur marktexturen ser ut under vattenytan.
Som synes så har jag målat den med en MÖRK brun texture (typ gravel) för att det ska likna en lagom grumlig å/älv/vattendrag.
Resultatet syns på bild 2.
Tänk även på att valet av himmel, tid på dygnet och inställningar av himmel-färgerna påverkar utseendet på vattnet, eftersom att moln mm avspeglas på vattenytan.
Så det är "bara" att experimentera tills man hittar sina personliga favoritinställningar, men observera, att dom måste sparas i ett session (eller spara route and session som...), annars är det bara att börja om från början nästa gång ni startar rutten.