Visa ett inlägg
Gammal 2016-08-10, 01:20   #3
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Ånglokssimulator... ja, absolut möjligt.
Inbyggt i riktigt ånglok? --- tveksamt skulle jag säga. Visst, allt går om man vill, men jag tror man kan få mer upplevelsevärde genom att bygga en "attrapp" med riktiga grejjer i, såsom reglage och mätare. Mycket lättare att applicera monitor och reglage om man bygger utifrån ett sådant scenario.

Ovanpå detta anser jag att rörelse är ett måste för en ånglokssimulator. Ånglokstjänst innebär mycket stående och det innebär i sin tur att en simulatorrörelse klarar sig helt utmärkt med rörligt golv i 2D. Det skakar o lever om hela tiden i ett ånglok, men man behöver ingen rörelse i z-led. Det gör det relativt rimligt att genomföra.

Ett ånglok har mängder med ljud för sig. Ett antal högtalare på olika platser i loket är nog en enkel och bra sak tror jag.

Publiken utanför TS-världen attraheras av realistisk grafik, det vet jag från de mässor jag ställt ut TS på. Trots det, skulle jag nog idag välja OpenRails för ett sånt här projekt eftersom det år open source.

Med en programmerare i projektet bör det gå att få ut information från ORTS för att styra rörelser, ljud och värden till instrument.

På minussidan är dock den grafiska prestandan, hoppas ingen ORTS-are tar illa upp. Medvetenheten hos allmänheten om vad som går att göra i en datorsimulering/datorspel ökar för varje år och då skulle nog ORTS inte riktigt vinna grafikpoäng. Men, skulle kunna vara fullgott ändå med funktionaliteten i andra vågskålen. Man måste dock för ett sånt här omfattande projekt se några år framåt i tiden.

En "byggd ånglokssimulator" blir ju betydligt smidigare att ha o göra med än ett fullstort ånglok. Men visst, har man platsen, så varför inte.

Vattennivå säger du Pursche. Ja det är inga problem att göra. Men här måste man tänka efter, till vem gör man simulatorn? X2-an i Gävle var mycket strikt att 5-åringar ska kunna köra den, i målsmans sällskap men helt utan assistans av personal. Pratar vi fungerande vattenståndsglas är det en helt annan målgrupp kan man nog konstatera. Med fungerande vattenståndsglas kan man fundera om relaterade saker också ska med, såsom injektorer, skyffla in kol, bläster, banans lutning osv. Vore för all del väldigt kul, men jag anser att man måste börja ett sånt här projekt med att fråga sig, till vem bygger vi denna simulator? Det i sin tur ska färga hur den byggs.

Nu vet jag inte exakt, men utrymmet var nog en bidragande orsak till att man tog bort X2-simulatorn. Den började dessutom bli lite till åren och slitaget från entusiastiska 5-15 -åringar är inte obetydligt, jag lovar... Platsen där den stod var egentligen inte heller lyckat, en normaldag så behövde den startas om en gång om dagen, men framför allt så om nått gick tok så fanns simulatorn för långt ifrån kassan o personalen för att det skulle vara bra. En besökare som behövde hjälp vid simulatorn innebar ett inte obetydligt tidsavbrott i arbetet.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2016-08-10 klockan 01:33.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat