Trots att jag har åkt åtskilliga mil i YP så verkar det inte som att jag har någon bild på manöverbordet mer än denna. En riktigt bedrövligt dålig bild tyvärr. Får jag tid skall jag leta igenom den delen av min bildsamling som jag inte har sökbar också så får vi se om jag hittar något. Observera att den här bilden är från en YP, alltså den smalspåriga versionen. Jag har ingen bild från Y6-8.
Längst bort sitter det kombinerade gas och bromshandtaget, det är det som föraren har vänsterhanden på alltså.
Mycket otydligt kan man se en rad svarta strömbrytare, här fanns hel och halvljus, ljus i manöverutrymmet, dörrstängning, dörrförregling och instrumentbelysning. Det borde vara fler saker men det har försvunnit ur mitt minne.
Vid förarens klocka sitter ett litet handtag, ett annat likadant håller föraren högerhanden på. Om jag inte minns helt fel så var det vänstra för att lägga om fram/back medan det högra var växla upp/växla ner. (Jag vill minnas att man drog handtaget MOT sig för framåt och från sig för bakåt, likadant framåt för att växla ner och bakåt för att växla upp...)
Strax till vänster om förarens högertumme syns en metallfärgad knapp, det finns en till som skymms av högerhanden. Jag har för mig att den vänstra var sandning och den högra var signal, men jag kan möjligen blanda ihop dom.
Precis vid "vecket" i framkanten på manöverbordet sitter det tio stycken signallampor. Dom visade fram/back, vilken växel man hade i, om man hade någon dörr öppen och om någon vagn hade fått motorstopp. Kommer inte ihåg om det var fler lampor där. Däremot kommer jag ihåg att även den smalspåriga varianten hade en lampa för den där växeln som bara fanns på dom normalspåriga varianterna. Lampglasen blev extremt skitiga fort, och när jag någon gång skruvade isär manöverbordet och gjorde rent dom så såg förarna väldigt förbluffade ut när det lyste så starkt sedan.
Den vänstra mätaren visade körledningstryck och bromsledningstryck, mittenmätaren hastigheten och den högra motortemperaturen. (Motortemperaturen läses med fördel av i motorändan på vagnen eftersom mätaren inte alltid visar riktigt det sanna värdet i andra ändan.)
För dom som undrar så är det som syns uppe till höger vindrutetorkarens "motor", en luftdriven sak som manövrerades med en ratt nere vid vänster knä...
Det uppfällda locket på manöverbordet var utmärkt att förvara tidtabeller, kaffetermosar och andra viktiga saker på...
Än en gång, bilden är från en YP och [u]inte</u> från en Y6-8...
Jag har lite problem med att ladda upp bilden just nu, försöker infoga den från en annan webplats istället, fungerar det inte så är länken
http://hem.thalamus.nu/~nli001121/pics/YP.jpg
/Bosse
<center>

</center>