Visa ett inlägg
Gammal 2016-07-18, 19:59   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

En i grunden korrekt förklaring.

Detta är alltså en Friedmans smörjpump typ N, vilket är en förhållande vis modern automatisk smörjningsanordning för ånglok (och andra lok, tror att man använde samma typ på de första elloken). Den är automatisk då den drivs av en vev som sitter kopplad på ett av hjulen eller annan rörlig maskindel vilken överför sin rörelse till ett spärrhjul som sitter på baksidan av smörjpumpen. Detta leder till att den pumpar enbart när smörjolja behövs, alltså då loket faktiskt rör på sig och dessutom pumpas mer olja ju snabbare loket går.

Själva pumpen har 6 separata oljebehållare för att kunna individuellt reglera och övervaka åtgången av smörjolja på olika ställen. Detta innebär också att olika trögflytande oljor kan användas på de olika smörjställena om så skulle önskas.

Oljan fylls på upptill och i glasrören kan man se hur mycket olja som finns kvar. Med den övre raden kranar, som Lan kallar för ventiler på sin bild kan man stänga av förbindelsen med glasröret om det skulle gå sönder, samt så kan man koppla bort oljetanken så att pumpen enbart matar den olja som finns i glasröret, för att man snabbt ska kunna se hur mycket olja som matas till den ledningen då oljan i röret tar slut ganska snart.

Den undre raden med kranar ställer in på en skala från 1 till 10 hur snabbt just den ledningen ska matas från pumpen, så man kan alltså individuellt ställa in hur mycket olja varje smörjpunkt ska få. Under denna rad sitter själva smörjledningarna monterade.

Till sist finns veven som Lan visar på, med vilken man för hand kan pumpa olja då loket står still.

Smörjpumpar och de besläktade smörjpressarna används för att smörja de ställen där mycket smörjolja åtgår under gång, det vill säga cylindrar och slider, ibland även andra ställen. Men det finns massvis med andra smöjpunkter på ett ånglok och alla dessa ställen har egna små smörjoljebehållare som på något sätt smörjer punkten på olika fyndiga sätt.
Totalt lär det finnas ett 100-tal smörjpunkter på ett B-lok, varav 30 behöver kollas till och fyllas på under en tjänstgöring. Tänk på det när ni knorrar över att oljelampan i bilen lyser nästa gång!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat