Linjeplatser har varit ett aktuellt ämne i Forum senaste tiden och då kan det väl vara dags att besöka Spjutbäckens lp 2 kilometer in på Inlandsbanan Kristinehamn – Filipstad. Men linjeplatsen börjar faktiskt redan vid utfartssignalen i Kristinehamn. Denna pryds nu med den nytillverkade tavlan ”Kontrollbekräftar växel”.
Jgloket har gjort en beskrivning hur en linjeplats skall se ut och hur den fungerar”:
”På en linjeplats ska det finnas en växelomläggare med gult lås. Klotets gula sida (normalläget) skall vara det låsta läget. Tågen som kommer skall bara följa linjen/huvudspåret, men skall man in till linjeplatsen måste man stanna framför växeln. Man ringer till tågklareraren och ber honom arr frilägga låset. Då kan man lägga om växeln och växel 2 eller spårspärr och därefter köra in. Man lägger tillbaka växlarna och spårspärren, ringer till tkl och ger besked om att man är skyddad bakom växeln. Tkl kan då se att att han har kontroll på växeln (d v s att låset låser). Nu kan tkl släppa in nya tåg på linjen. Sen är det samma visa när man ska ta sigut från en linjeplats.
Allt sker muntligt för att komma in och ut från linjeplatsens sidospår. Dessa spår leder till industrispår, verkstäder m m. Sidospåret måste ha spårspärr eller skyddsväxel (glöm inte det). För linjeplats gäller max 30 km/tim in och sth för linjen ut.”
I bilden av Spjutbäckens lp syns växeln med den gula låsplattan. Bakom skymtar spårspärren.
På väg uppåt passerar Inlandsbanan E18/riksväg 25. Det sker med hjälp av Lans utmärkta och lättinstallerade vägbro, som också kan användas som enkelspårig järnvägsbro. I bakgrunden tar sig vägarna över ån Varnan.
Nisse
|