Visa ett inlägg
Gammal 2016-06-13, 16:58   #144
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Red face Ack ja

Varför Sheik Ben Gan och Nisse vill se detta "fula" tåg överstiger min fattningsförmåga och troligen även Korvtigers.
Troligen tillkom tåget efter en hög SJ-chefs resa till London och efter en helkväll med Ale and Bitter och nattklubb gick väl återresan till hotellet med dubbeldäckare och så föddes kanske idén ??.

Men är det så att båda sheikerna tydligen vill ha KAMEL, och eftersom båda bidrar mäktigt till hobbyns fortlevnad så har jag beslutat "krypa till"Korset" eller "Månskäran" - vilket ni föredrar.

Bengans ritningar gav mig lust att göra buildingboxar av de fem enheterna - sen ligger det i "Guds" eller "Allahs" händer om det blir färdigt???

Den är i alla fall i femårsplanen nu

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Y3:an, kallad Kamelen, är svensk järnvägshistoria. Hon byggdes i Tyskland för att trafikera de delvis oelektrifierade sträckorna Stockholm – Mora och Malmö – Karlskrona. Tåget fick sitt öknamn därför att två enkeldäckade vagnar omgavs dubbelräckade motor- och körvagnar.

Interiört var Y3 toppmodernt, även mätt med dagens mått, med ludftkonditionering, högtalarutrop, pentry, barnskötarkupé och annat godis. Dieseln hade dock en förmåga att gå varm och kunde börja brinna. I Kristianstad klev alltid en brandman ombord och gjorde lokföraren sällskap.

När tågsätet anlände från Tyskland omgavs det av stort hysch-hysch. Som journalist jagade jag Y3 under en hel dag. SJ visste att jag var på jakt och gömde tågsätet för mig. Det gjorde man skickligt.

Jag var inbjuden till invigningsturen Malmö – Stockholm. I Norrköping klev dåvarande SJ-chefen Eric Upmark ombord. Han stegade rakt förbi alla höjdarna till lokföraren och hälsade först på honom. Upmark var först i landet att införa du-reformen. Han bröt 1800-talets välde i SJ.

Inlägget ligger ju helt utanför trådens anda, men ger mig en chans att instämma i vad Bengan skriver.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shot0.jpg (75.8 KB, 127 visningar)
Filtyp: jpg shot1.jpg (64.2 KB, 128 visningar)
Filtyp: jpg shot_UA3.jpg (71.6 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg shot_UB3.jpg (72.8 KB, 129 visningar)
Filtyp: jpg shot_UB3b.jpg (65.3 KB, 126 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat