Visa ett inlägg
Gammal 2016-06-01, 12:51   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Inlandsbanan 2010

Som jag tidigare meddelat har jag hoppat av Tane. Ersättaren blir Inlandsbanans slutspurt Filipstad/Persberg – Kristinehamn i 2010. Det blir nöjsamt.

Bengan har omvandlat Inlandsbanan till 22 cdp-filer med inritade spår i DEM. Ett jättejobb. Jag har laddat ner 3 av filerna, det tog nästan 3 timmar.

Precis som med Nynäsbanan kommer Inlandsbanans södra avsnitt att få sin egen tråd i vilken jag redovisar byggants gång. Det första man gör är att leta rätt på en station vars placering man kan bestämma med stor säkerhet. Utifrån den stationer mäter man ut avstånd till andra viktiga stationer för att få koll på 2010-banans tillförlitlighet.

Jag har hittat två stationer som jag tror hyggligt stämmer; Storfors (26 kilometer norr Kristinehamn) och Daglösen (36 kilometer). Mätningarna görs på två sätt; dels med hjälp av Google Earth, dels 2010:s mätverktyg.

Jag har stor erfarenhet av mätningar i DEM-banor, men resultatet den här gången förbluffade mig. Storfors hamnade 20 meter fel (för långt), Daglösen 42 meter för kort. Det bör påpekas att när man placerar ut stationerna har man god hjälp av vägarna i DEM-kartan.

Efter vad jag hittills sett kan jag bara konstatera en sak: Bengan har gjort ett proffsjobb med Inlandsbanan!

Men avstånden kommer ändå inte att stämma i slutändan. Anledningen är att de inritade blåa spåren, själva banan, är 30 meter breda (bilden), och dessutom varierar sig självklart en del. Det vågräta sträcket är järnvägen Laxå – Karlstad. Härifrån grenar si spåret mot Filipstad.

Jag har själv gjort flera DEM-bnor från grunden, men kan bara buga mig för Bengans jobb med Inlandsbanan. Det bör dessutom påpekas att det jag ger mig i kast med är bara en mindre dels av Bengans Inlandsbanan som finns i helhet att laddas ner från DLS.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Krisinehamn.jpg (148.5 KB, 310 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat