Visa ett inlägg
Gammal 2016-02-11, 21:58   #14
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Motorn är uppbyggd för 32-bitarsystem vilket kraftigt begränsar möjligheterna för det mesta. Man har dessutom valt ett, idag, mycket sällsynt tillvägagångssätt för optimering. Prestandan baseras på processorn som begränsas genom 32-bitarkodningen. Du får alltså ut ungefär 30-40 procent av din hårdvaras fulla kapacitet när den arbetar på 100 procent. Det är inte okej ur något perspektiv. Kontentan blir, som många av er märkt, att oavsett grafikinställning flaskar (Flaskhalseffekt) simulationen vid många objekt och ett mindre antal pågående processer (Tågmöten, personer på perronger, osv).

Simulationen beter sig högst ologiskt i många situationer och som förarelev kan jag intyga att det är långt från realistiskt.

Jag har stort förtroende för Open Rails, trots grafiken. Man har en lättare kod, men en kraftfull sådan, som utnyttjar din hårdvaras fulla kapacitet.
Jag tror inte vi sett det sista från Open Rails än på bra länge.
Med all respekt för Open Rails, men det går så förtvivlat långsamt... 7-8 år för att ens komma till version 1.0 och att dessutom bygga på MSTS rötter känns idag... gammalt.

Nu adresserar du ju grafikmotorn ändå och jag måste säga att jag känner inte igen mig. Jag har tills för några veckor sedan harvat fram med en gammal dator, Core2 E7500 med GTX 480, flera generationer gammal dator mao och flytet i den har varit "acceptabelt". Tillräckligt bra för att använda den riggen på mässan och med många besökare som imponerats av hur det ser ut. Nu har jag i7 3820 och GTX660 Ti och allt flyter som smör ju... Inte heller denna rigg är direkt så "het" i dagens mått. Enda inställningen som inte är på fullt är kantutjämning, finns några vassare lägen kvar. Men de bilder jag postar i screenshotstråden är inte på något sätt "vässade" utan från körningar med utmärkt flyt. Jag kör 1920 x 1200.

En sak dessutom som jag tycker är helt underbar med RW är dess LOD-hantering. Inga problem alls med rejält detaljerade fordon, 30-talarna är väl runt 30K poly och mer blir det. Inga som helst problem med flytet ens med gammelburken.

Sen håller jag för alla del med dig rent tekniskt i dess brister, men det är ju en simulator med nu ett antal år på nacken.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat