Ansluter mig (äntligen) själv till TANE-klubben, fick efter två dagars installerande och patchande äntligen igång spelet i fredags och det har fungerat till belåtenhet sedan dess! Fastnade dock ett antal timmar i helgen framför den Australiensiska 1920-talsbanan som följer med TANE och jag måste säga att jag är väldigt imponerad av den och framförallt av hur realistiskt ångloken fungerade! Stod vid en station med blåsande säkerhetsventiler, halvtom, sval eldstad och lågt vattenstånd i pannan så jag fick dra på injektorerna för fullt för att mata på pannan med vatten så den skulle fyllas på och samtidigt kylas ned en aning för att minska på trycket. Dum som jag var så slängde jag inte in nytt kol innan det var dags för avgång med det tunga tåget, så när jag drog på för fullt så började panntrycket sjunka rätt snabbt då den kalla härden inte orkade med att värma pannan tillräckligt för att hålla trycket uppe. Jag insåg nästan mitt misstag försent, för direkt efter stationen dök en 25 promillesbacke upp! Den höll på att sätta stopp för min färd, men jag lyckades precis ta mig över krönet innan tåget stannade!
Blev väldigt inspirerad av detta så nu har jag tagit fram gamla Ångloksläran för att sätta mig och börja skapa ett program som kan rita upp dragkraftsdiagram till olika ånglokstyper, samt omvandla dessa till Trainz engine specs. Vi får se om jag lyckas bättre denna gången än när jag försökte för ett par år sedan!