Visa ett inlägg
Gammal 2015-10-05, 19:05   #72
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tjusigt!
Du får be Rembran... jag menar Ekan så kan han säkert hjälpa dig med texturerna!

Tycker att tungorna ser för korta ut och saknar den "fot" som tungorna har, se bild:
https://img3.mp-farm.com/3043807.jpg

Du har visserligen byggt en ganska snäv växel, så det är kanske därför tungorna blivit korta också. Här finns en ritning på en 1:9 växel vilket var standardvinkeln på växlar om du vill ha att jämföra med:
https://svenskmjwiki.wikispaces.com/...C3%A4xel_9.jpg

Det finns en bättre ritning på växelns delar i banläran om du vill att jag försöker scanna/fotografera av den.

Rälsprofiler:
http://www.historiskt.nu/diverse/rals/ralsvikter.html
De mest intressanta är nog 34 och 40.5 kg/m som var 1899 respektive 1896 års modeller på räls. 34kg/m rälsen kom i 10m längder och 40kg/m i längder om 10, 12 eller 15m.
För båda typerna så hade man 630mm eller 770mm slipersavstånd beroende på hur trafikerad banan var.

Slipersdimensioner:
2700mm breda för tågspår, 2400mm i sidospår och banor med lätt trafik. Bredd 220mm, tjocklek 160mm. (För broslipers är även tjockleken 220mm, annars samma.)

Banvallen:
Se: http://www.gmjs.se/standard/JB02-01.pdf
Måtten är i cm med skala 1:45, förutom där det står krönbredd 6m.
På sidan 2 syns profilen för stambanor, med 3500mm ballastbredd, på sidan 7 syns profilen för sidospår och mindre banor som har 3000mm ballastbredd
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat