DF5 har öppna plattformar i båda ändarna, kanske bara är lite svårt att se på bilden då det är mycket saker i bakgrunden.
På den här bilden kanske det syns bättre:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAGA00081
CF4/BF4 är samma vagn, den bytte bara littera vid litterareformen 1956 då man tog bort tredjeklass.
SJs CF4 byggd av Lan finns här:
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=30469&page=2
Den har det utseende dessa vagnar hade vid leverans med det gamla märkningssättet (före 1924). Dessa märktes sedan om med först vit emalj (samma som på mina teakvagnar och brunmålade plåtvagnar) och till sist till att monogrammet byttes ut mot bokstäverna "SJ" som på 40 och 50-talsvagnarna, vilket nog är så du minns dem.
SJs variant hade inte solgrindar som andra tredjeklassvagnar utan enklare rutmönstrade grindar så som du kan se på Lans vagn.
Om du minns någon vagn BF4 med solgrindar så är det mycket möjligt att det är någon privatbanevagn. Surahammar-Västerås låg ju på forna SWB så under 40-50-60-talet rullade säkert många gamla SWB-vagnar kvar med SJ-märkning efter förstatligandet. Många privatbanevagnar blev ju ofta kvar i trakterna kring sina hemmabanor.
Kollade i ändringstrycket till särtryck 263 och hittar där 9 vagnar med littera CF4 som övertogs av SJ 1945 som tillhört SWB. Dessa hade samma dimensioner som SJs egna CF4: or men mindre plattformar. Grindarna är dessvärre inte utritade så det syns inte om det är solgrindar eller rutnätsgrindar.