Visa ett inlägg
Gammal 2015-08-28, 18:49   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Bäst att börja mappa ...

innan Bengan får byggklotsfeber

Jag börjar med alla tegeltak.
Man letar upp en passande textur på nätet (t.ex. CG Textures). välj en "tiled" som är nödvändig för att kunnat skala mapningen problemfritt. Gör om till "x2-format" och spara med lämpligt namn (tegeltak.tga).

Jag visar med södra byggkroppen hur jag gör. Markera taket och de (6) polygoner som utgör tegeldelen av taket och "detacha" dom med lämpligt namn (i detta fall tegeltak14). sen markerar man det nya objektet (tegeltak14) och lägger på tegeltexturen på den. Sen är det dags för UWV-vansinnet.
man väljer ÖV-ytorna samtidigt och mappar dom genom att vända och skala så att dom ser rätt ut. Sedan gör man likadant med NS-ytorna så det hela överensstämmer och vips här den ljusblå legobiten förvandlats till ett hyfst tegeltak. Vindskivor och ungersidan kommer senare att mappas på huvudtexturen:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shot0.jpg (118.6 KB, 63 visningar)
Filtyp: jpg shot2.jpg (244.0 KB, 59 visningar)
Filtyp: jpg shot4.jpg (263.4 KB, 57 visningar)
Filtyp: jpg shot6.jpg (262.4 KB, 56 visningar)
Filtyp: jpg shot8.jpg (231.1 KB, 58 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-08-28 klockan 18:50.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat