Hej!
Jättefin modell du har fått till.

Då jag arbetat som lokreparatör med Dm-lok
så är jag yrkesskadad och ser saker som kanske inte andra ser.
Jag jobbade mestadels med koppelstänger. Jag är imponerad över
att du uppmärksammat att långstången (som förbinder 2 hjulaxlar)
alltid sitter på axel 2 & 3 och aldrig axel 4 & 5. Det som jag däremot ser att man missat är hur koppelstängerna är förskjutna mellan höger och vänster sida.
Blindaxeln har 2 dödlägen i sin rotation. När du tittar på hjulen från sidan
så inträffar dödläget kl 3 och kl 9. Blindaxeln kan inte lyfta eller sänka ner stången utan kan bara dra eller skjuta. På modellen så inträffar dödlägena
för blindaxeln samtidigt på båda sidor. När den högra sidan befinner sig längst fram, dvs kl 3 från höger sida sett så befinner sig vänster sida längst bak, dvs
kl 3 från vänster sida sett. Startar loket från den positionen så kommer blindaxeln att börja rotera då den drivs direkt av motorerna och blindaxelns axeltapp kommer att vrida ner stången medan hjulen står still. Det kommer få följden att stängerna knäcks.
DM-hjulen är därför konstruerade så att den högra axeltappen är förskjuten 90 grader före den vänstra axeltappen. När den högra sidan står på kl 9 (från höger sida sett) så står den vänstra sidan på kl 12 från vänster sida sett.
Hälsningar / Fredrik