Om man ska ha paket, så tror jag det i så fall enbart ska innehålla sånt som hör till en rutt, dvs. objekt i alla former. Spår och närliggande är jag kanske lite mer tveksam till, ruttbyggaren har väl kanske egna ideer om vad han vill bygga sin rutt med för spår?
Paket med objekt, ja mina grejjer får visst finnas i ett sådant. Men...
.. vad händer när saker, som ingår i paketet uppdateras? Ja, uppdatera paketet såklart... Men är det många saker i paketet, så kan det bli många uppdateringar av aktuellt paket... Och missar man det, så har man ett paket som innehåller gamla grejjer och kanske skriver över nyare... hmm.
Det vi vill med paketen är ju att det ska gå¨smidigare att få hem allt i "ett nafs" för att snabbt vara igång med ruttbygge eller snabbt få allt på plats i en hämtad rutt... Då har jag följande förslag som alternativ till paket:
Till hösten, när det blir lite svalare och inte lika många veterantågsaktiviteter, så är det meningen att vi ska röra om lite på Banbyggarna. Tanken är att försöka lägga upp så mycket saker som möjligt som används i rutter. Vi har redan nu fler tillstånd till sådant, men vi ska försöka aktivt att även få attraktiva grejjer. Visionen är att Banbyggarna blir ett naturligt ställe att hitta ruttbyggarsaker, men såklart även så mycket svenska fordon som möjligt. Svenska förresten, inget hindrar att norska, danska, finska eller andra länder läggs upp där, men aktivt kommer vi söka efter svenska grejjer.
Med detta så om vi lyckas så har vi mycket samlat på ett ställe och underlättar att få hem allt. Inte fullt lika enkelt som ett paket, men varje grej kan leva sitt egna uppdateringsliv utan att ett paket behöver uppdateras.
Förhoppningsvis blir det lite lättare då att finna material för sina svenska rutter och få "startpaketet" på ett ställe i alla fall. Vi ska skriva mer om detta separat som Banbyggarna senare.