Hej Totte m fl.
En sak du kan pröva är att ändra ett värde, "on track solver timestep", i en fil som heter "defalt.wag" Tomas hittade på Trainsim.com en intressant, men mycket teknisk artikel om denna fil. Filen i fråga ligger i en egen underkatalog med samma namn i trainsset katalogen. Denna fil, om jag minns rätt, bestämmer och påverkar bl,a fps och tilhörande geografisk uppdatering av de dynamiska objekten i simuleringen. Enligt artikelförfattaren finns det, ett av många, originalfel i MSTS avseende de dynamiska objektens förflyttning. Rent praktiskt kan detta ge upphov till att exemplvis lok och vagnar inte förflyttar sig en lika lång sträcka vid varje ny uträkning av deras inbördes placering i simuleringen. Detta får till följd att ett koppel brister och aktiviteten är slut. Det du, och alla andra naturligtvis, kan prova är att öppna filen "defalt.wag" och ungefär i mitten av filen finner du en parameter som heter "On track solver timestep". Du kan ändra värdet för denna "On track solver timestep" det ursprungliga värdet är 10 millisekunder (10ms) Beroende på den hårdvara du kör på kan du prova att minska värdet till 3 - 5 ms, ju snabbare system ju lägre värde. Du kan naturligtvis även prova att höja värdet, jag höjde på en långsam maskin till 14ms vilket medförde att de problem sim finns med brustna koppel minskade avsevärt. Men som sagt det är bara att pröva sig fram så. Jag behöver väl knappast tala om att du bör för säkerhets skull ta en backup på filen innan du börjar. Lycka till och tala gärna om här i forumet om du hadde någon nytta av mitt tips.
Med vänliga hälsningar
Magnus
Banbyggarna
Edited by - maed1 on 01 February 2003 12:17:58
|