Vill ni lära er att bygga, och bygga väl, så är just sketchup (SU) snarare att föredra över max (dvs: gmax/3dsmax) smidigare prog att bygga i finns nog ej.
Max (och blender) är i jämförelse lite som att använda sin vänsterhand, fast man är högerhänt och lätt förlamad i vänster, och då är det inte så lätt göra snygga saker kanske
Att SU skulle vara skräp eller sämre än andra prog är mest nonsens och beror snarare på illvilja mot Google (det kan jag iof hålla med om, men nu är det iaf inte Google längre..) och allt som är gratis...
Eller pga ren okunnighet (man måste tex skapa object/components manuellt, samt inte alltid använda standard-inställningar för kurvor och cirklar, så har man löst de värsta "felen" folk ser i SU. Det är inget problem alls när man väl fått in rutinen lite........
3DC känner jag inte till
Blender är ett bra alternativ till max och gratis. kan allt som max kan och lite till, men är ibland extremt osmidigt när man ska göra just de allra enklaste och vanligaste operationerna som iaf jag använder när jag bygger tåg (för andra mera "organiska" föremål är blender väldigt bra dock, för att inte tala om texturera, animera mm, underbart prog egentligen men lite omständigt lära sig)
3dmax (2010 eller senare) har en stor fördel i att kunna öppna sketchup-filer direkt (via plugin i 2010, lär vara inbyggt i senare versioner?) då är sketchup i kombination med max ett mycket starkt kort
Iaf jag bygger mycket hellre i sketchup, än i max eller blender, trots att SU ensamt kanske inte räcker hela vägen till en sim (tex man kan inte animera i SU)
Spana in mina trådar i allmäna 3d-delen på detta forum om ni inte redan sett vad man faktiskt kan göra med sketchup...