Ämne: Sbk
Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-20, 22:30   #12
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Tyvärr blir det inte riktigt så generellt som man skulle kunna önska. Svenska faluröda byggnader med vita knutar är nog det omöjligaste som finns i texturoptimeringshänsende om man inte skall böra dela upp fasadytorna i flera områden som mappar separat för att spara texturutrymme.

Det hela har slutat med en modul på 5x10 meter som kommer att utgöra basen för byggnaderna, jag har dock lite ångest för att jag egentligen har valt fel proportioner på byggnaderna.

Var tar jag då hem vinsterna om mappningen är så statisk som den bifogade texturen visar?

- Taken delas av samtliga byggnader med samma typ av tak, det är även en ganska liten textur 512x512 som är tiling.
- Man kan ganska lätt skapa många varianter med olika trappor och liknande utan att det egentligen kostar några resurser att blanda dem så länge de är mappade på samma texturark.
- Ytterligare ett texturark kommer att tillkomma med fasader för affär, en gavel med dörr för station sammanbyggd med godsmagasin och kanske några andra tillämpningar samt ytterligare någon specialfasad jag inte har bestämmt mig för ännu. Dessa byggnader kommer i övrigt att dela samma textur som övriga byggnader.
- Planen är att göra ytterligare tre varianter på dessa byggnader och använda samma modeller men byta ut texturerna.

Resurskostnaderna för exempelbyggnaden blir tillexempel taktegeltextur(512x512) + fasadtexture(1024x2048) + 76 pollygoner (LOD 22 polygoner). Ungefär samma siffror om man fortsätter att blanda in andra byggnader i kittet, om man vill ha lite större variation tillkommer ytterligare 1 eller två fasadtexturer.

Utöver de prestandavinster som jag hoppas på så kommer man även att tjäna på ett uniformt utsende med bebyggelse som passar ihop.

Naturligvis är andra välkommna att låna ideer ifrån det här, men jag kommer nog att släppa mitt arbete som ett samanhållet och relativt stängt paket. För att det här skall fungera bra så behöver allt ligga i samma library asset så jag ser ingen generell möjlighet att återanvända texturer och så vidare helt enkelt. Där emot kan jag tänka mig att vara öppen om någon vill bidra med assets i from av byggnader som använder samma texturer och som kan gå med i releasen, räkna dock med att jag kan vara lite bestämd med mina ideer ifall ni känner för att hjälpa till.

Det kommer nog att dröja ett litet tag innan det blir release av det här då jag bara har någon dag i veckan att arbeta med det och har relativt mycket roliga ideer. Ni lär ju om inte annat kunna följa arbetet i den här tråden, och kom gärna med kommentarer ifall det är något som ny tycker ser tokigt ut. Tillexempel som nu frågan om man skall riva upp och börja om med andra proportioner på byggnaderna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (178.1 KB, 141 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat