S1 1922 snart leveransklart: 
 
S1 blev Sveriges sista tillverkade ånglok år 1953.  
NOHAB tog fram 20 stycken (SJ nr 1910-1929). 
Största tillåtna hastighet sattes till 80 km/t och dragkraften till 8,1 Mp. 
 
Ludvika med Västerås området tilldelades 4 stycken S1 lok: 1922, 1924, 1926 och 1927 för att 
sättas in i person trafik och då främst kring Ludvika. 
Norrland fick 7 stycken S1 lok (1919,1920,1921,1923,1925,1928 och 1929) för trafiken på bl.a Inlandsbanan, 
men även i trakterna av Bollnäs och Örnsköldsvik. 
 
S1 1922 var under sin driftstid stationerad inom Ludvika trafik distrikt och slopades 1973. Skrotades i Kalmar 1974. 
 
Idag finns 5 stycken S1-or bevarade:  1914(SkJ), 1916 (Tyskland), 1921(SÅS), 1923 (JVM) och 1928 (England)
		 
		
		
		
			
		
		
		
		
		
		
		
	 |