Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-01, 22:35   #2
Alexander_A
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Standard

Jag håller med dig om att TS2013 känns mer som ett spel än en simulator. (Speciellt nu när det även anpassats för xbox). Dock inte av anledningen att det är för svårt att köra tåg, utan tvärtom. Jag blev faktiskt glad när dem äntligen börjat simulera signal/säkerhetssystem i viss mån och inte bara gasa/bromsa. Även att i scenariona gäller det att undvika för stora sidokrafter, för kraftig inbromsning m.m. ser jag som positivt i en simulator .

Jag är själv ingen lokförare eller ens i närheten, men mitt uttalande är ändå att det inte är så svårt att lära sig om man tar 30 minuter på sig till introduktionsscenariona som oftast följer med och kanske t.o.m läser manualen om vilka tre knappar man behöver trycka på innan man kan börja gasa. Ibland kan det tyckas trist att man hellre bara vill ut och köra, men antalet tåg som detta gäller är försvinnande liten minoritet av vad som finns till RS. Därför är det inte svårt att undvika dessa modeller om man inte vill köra med säkerhetssystem.

Sen är det givetvis skönt att ibland bara gasa/bromsa, bränna på lite extra, titta på landskap osv, men då är vi tillbaka där vi började att TS2013 är ett spel och ingen simulator.
Jag får känslan av att du inte kommer att använda svenska ATC om det skulle dyka upp med tiden?

Har du förresten tips på någon "simulator" enligt ditt inlägg, att köpa och köra på datorn?
Trainz behöver vi inte ens diskutera, MSTS (via openrails) sitter man mest i hytten och det har många bra sidor, utökade funktioner hade dock varit önskvärt.

Men o andra sidan, vad spelar det för roll att man kan titta utanför hytten eller inte? Hade man tagit bort möjligheterna i RS tror jag knappast att folk hade sett det mer som en simulator. Bara önskat utökade views. Fast det är vad jag tror o tycker. Det är svårt att få till en simulatorkänsla och jag ser mycket lite av det hos RS och önskar mer, samtidigt som du verkar önska mer av 'spel-känslan'. Det är svårt att tillfredställa alla, och jag hoppas dem jobbar på det i framtiden.

Kontentan då, i verkligheten så har tåg en ganska tight tabell att hålla, plocka passagerare etc, och tågen är betydligt svårare att köra än i RS. Så jag får inte riktigt ihop hur dem aspekterna skulle göra en tågsimulator mindre värd namnet när du klagar över att det blir svårare/mer som i verkligheten?
Alexander_A besöker inte forumet just nu   Svara med citat