Ämne: ATC-Baliser
Visa ett inlägg
Gammal 2013-02-23, 06:20   #10
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

ERTMS Regional finns även på Västerdalsbanan. 10 år tills det är allmänt i Sverige är inom järnvägen inte lång tid. Problemen är mer eller mindre undanröjda vad jag förstått. och det blir bättre och bättre för varje åt.
Dyrt att utrusta loken? Visst men räknar man som min förra chef på Tågab att alla lok skall installera ERTMS för att kunna köra ett tåg i veckan på Husum så blir det dyrt. Har man redan idag lokbrist så kan man leasa t ex 185-lok som, vad jag förstår, har ERTMS-utrustning. Rush Rail utrustar en eller två lok för Västerdalsbanan och de blir klara i April. GC, SJAB och Hector Rail har redan idag ERTMS-Lok. Y1 1290 har eller har i alla fall haft ERTMS för testkörningar på Västerdalarna.

Till detta kommer att både Signalsystemet som Sverige har och ATC-Systemet redan ser slutet på sin livscykel och måste på det ena eller andra sättet bytas ut snart. Vi ser ju redan ett ökande antal haverier då tåg blir stående i timmar pga detta, t ex mellan Uppsala - Gävle och kring Stockholm.

Jag tror på dina 10 till 30 år men ser det inte som långt i framtiden utan som ett minimum för att kunna implementera detta allmänt.


PS!! för er andra. Nivå 2 blir den som gäller i Sverige och nivå 3 eller vad vi kallar för ERTMS regional kommer på småbanor (Idag Västerdalarna och så småningom på de andra småbanorrna) DS!!
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat