nu är ju inte jag Basse visserligen, men gör ett litet inlägg ändå...
I mina ögon är det inte alls tillräckligt. Den inzoomningsgrad man kan komma ner i är fortfarande så att det är stört omöjligt att få någon måttnoggrannhet att tala om. Skulle jag bygga det stationshuset, så skulle jag säga nej på den grova måttindikationen.
När jag byggde Sala, så trodde jag att med hjälp av fotografier så skulle jag komma tillräckligt nära med måtten. En hel hög med bilder togs av huset. Jag tänkte att om jag räknar tegelpannor och syftar mått mot nått som man kan anse vara bra referensmått så skulle det bli tillräckligt bra.
Det blev det inte. Inte på långa vägar, så det var bara att planera en tripp till Sala och mäta upp husets grundmått. Då blev det annat.
Så ska jag bygga en byggnad som har en förebild, så är mina grundkrav att ha en bra grundritning. Man kan klara sig bra utan fasadritningar, ögat är ganska känsligt för proportioner, bara man vet att man har en måttstabil grund. Överliggningshuset är byggt på det sättet, en exakt grundritning, resten är uppskattat.
Delux vore om någon kunde bege sig ut till Trollhättan och mäta upp husets grundmått. Om ingen kan jaga fram en riktig ritning förståss.
Mina funderingar i ämnet...