Visa ett inlägg
Gammal 2012-12-03, 16:34   #143
stickanw
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Jag tycker att ni (om ni ursäktar uttrycket) har spårat ut i den här tråden. Objektbyggarna talar om att de är deras objekt och deras sak att publicera dessa. I mitt tycke har man redan gjort detta när man lägger upp dem på downloads. Meningen med det måste väl vara att andra (läs rutt eller banbyggare) skall kunna ladda ner dem till sina banbyggen. Dessutom talar de om hur många timmar eller dagar man lagt ner i byggandet av dessa. Jag själv bygger inte i RW utan i Trainz men i ingen av dessa bygger du någon detaljerad bana på några dagar utan även där man lägger ner en massa timmar eller dagar bara för en enda station. Man använder kartor och satellitfoton och söker efter spårplaner på både nätet och arkiv och bibliotek. Många lägger alltså ner minst lika mycket tid på banbyggena som objektbyggarna gör på sina alster. Det finns flera många gånger flera tusen objekt med massor av olika skapare på en bana. Vill man då publicera sin bana skall man alltså ha tillstånd från varje skapare, vilket blir ogörligt då en del fortfarande har nedladdningsbara objekt men själva slutat helt med tågsim. Andra förbjuder, vilket är förståeligt kommersiell användning av deras verk. En del har den goda eller dåliga smaken att tillåta spridning av deras saker utan att ta något ansvar för buggar eller dyl, andra gör motsatsen och publicerar uppdateringar. Att det inte är tillåtet med ändringar utan orginalets skapares medgivande är ju självklart. Men att inte kunna publicera en bana, stor eller liten som man lagt ner år på att göra utan varje delobjektsskapares personliga tillstånd gör ju att den aldrig kommer att publiceras. Och då förlorar man väl iden med både ban eller objektbygge.

Rörigt skrivet men jag är en pratare inte en skrivare.

Stickanw

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat