Citat:
Ursprungligen postat av crille40
Ok.
Då lägger jag upp några bilder för att visa vad jag håller på med.
Jättetacksam för alla synpunkter och tips, jag har just börjat så det finns massvis att göra.
Bla vet jag inte om det är det finaste spåret som jag valt.
|
Det ser ambitiöst och lovande ut!
Jag kan komma med ett tips och några synpunkter:
Tipset: jag ser på en av bilderna att spåret böjer lite extra skarpt vid ingången till en växel och det beror på att spåret i sig är krökt. När man kopplar växelns krökta spår till detta, tycker Trainz att det där spåret behöver böjas lite extra... Lägg en (kort) raksträcka precis innan växeln, så ser det snyggare ut.
Synpunkter - här beror det på hur prototypiskt man vill att det ska se ut, så dessa förslag kan du helt strunta i om du vill.

Men i alla fall:
- Det finns ju en del väldigt skarpa krökar här och var. Men de kanske ska mildras innan det är klart?
- En del parallella spår mellan perrongerna ligger
väldigt tätt, ser det ut som. Risk att tåg som står på varsitt spår hakar i varann, skulle jag tro. Inte helt säker på vad minsta spåravstånd på svenska stationer är - 4 m kanske?
- Och så spåren då. Ser väl ok ut, men de är vad jag kallar 2-dimensionella (ja, egentligen 2,5 D om man ska vara teknisk). Platt (nästan) ballast med slipersbild, endast rälsen sticker upp. Själv har jag fastnat för SAM tracks - 3D med slipers och rälsspik tydligt synlig, böjer mjukt i kurvor, finns i många varianter och variationer med/utan rost, beväxning, oljespill m.m., som matchar när de kopplas ihop. Sedan är de väl modellerade efter polsk förebild, så rälsspiken kanske inte har exakt rätt utseende jämfört med den på Inlandsbanan 1962

, eller vad man nu själv har för förebild.
Lägg gärna in fler bilder allt eftersom bygget avancerar framåt!