Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-14, 23:29   #141
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Om du kolla den ritning på Ds som jag skickade (den i tif-format) så ser du att den extra körpulten sitter i den änden som A-ändesmarkeringarna inte sitter i, alltså i B-änden. Sade guiden någonting om anledningen till att ha detta arrengemang i ena hytten, men inte den andra, Robert? Kan tycka det är lite underligt att ha en extra pult enbart för växling, vad vinner man på att slippa gå de 2 metrarna tvärs över hytten till andra sidan där förarpulten står? Enligt samma ritning så verkar denna extrapult ha samma sandningspedal som förarsidan, samt en ventil som jag tycker borde vara en extra lokbromsventil, med tanke på att pulten skulle användas vid just växling. Normalt satt ju biträdet på den sidan av hytten, men jag kan inte tänka mig någon anledning till att denne behövde extra körkontroller heller, så växling låter fortfarande troligt, men onödigt.

Ormboet, det har någonting med tryckluftssystemet att göra, och de enda saker som var styrda av tryckluft på D-loken vad jag kan komma på är bromsen och byglarna. För att vara en broms till växelpulten är det väldigt dåligt placerad, tänk själv att sträcka dig långt åt vänster och dessutom rätt högt upp för att nå den. Dessutom så tycker jag att jag kan urskilja en direktbromsventil på högersidan av hytten på ritningen, vilken är mycket mer lättåtkomlig och dessutom det enda i bromsväg som man behöver vid växling. Det är två likadana "lås", ett på var sida, båda kopplade till tryckluftsledningar, och byglarna var två till antalet och styrdes av tryckluft. Låter rätt rimligt i mina öron att dessa gick till just byglarna. Hur exakt det fungerade är jag dock fortfarande nyfiken på!

Jag har dessutom tagit mig en funderare på vår spak nummer 4, varför skulle man vilja ha en avstängningskran på ett så lättåtkomligt ställe? Det var ytterst sällan som man behövde den, som jag sade, när loken gick i "mult" eller nedkopplade så lade man oftast bara över förarventilen i mellanläget, för att fortfarande kunna nyttja bromskraften hos fordonet. Men så slog det mig att D-loken ju har två hytter, alltså borde man vara tvungen att stänga av bromsen i den ände av loket som man inte kör ifrån! Man kan ju inte ha två bromssystem igång samtidigt och mellanläget på förarventilen duger nog inte här. Det skulle förklara varför den ventilen var placerad där den var.