Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-13, 23:29   #120
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Dödmansgreppet satt på handtaget, se inlägget 109 från Lan, på bilden ser man att körreglaget har en liten guld/sandfärgad ring, ett mellanrum och därefter en platt metallknapp högst upp att ha handen på. När denna knapp släpptes så fjädrades spaken tillbaka till nolläget. Man har ju hört om lokförare som fuskade med det där och satte dit gummisnoddar runt handtaget för att slippa att sitta och hålla handen på det hela tiden.

Nötningen på pedalen på golvet kommer med största sannolikhet från den långa rad av lokförarkängor som trampat ned på den, för inte har den med luftpumpen att göra inte. Sandning är jag också väldigt tveksam till, skulle snarare säga att sandningshandtaget satt vid bromsventilen, eftersom den drevs av tryckluft från bromssystemet i vanliga fall. Det sitter en ganska kraftig röd spak nedanför bromsventilen som jag är rätt säker på har inget med bromsen att göra, vilket mycket väl skulle kunna vara till sandningen. Vad pedalen är till för dock. Måste ha någonting med den vanliga körningen att göra med tanke på placeringen och att den sitter på golvet och inte som en spak, alltså något som man måste kunna trampa ned när man ha höger hand på gasen och vänster på bromsen. Frågan är om det är någon typ av kopplingspedal. Ser på bilder att Da hade en liknande pedal på golvet, så det borde ju vara något åt det hållet.

N: o 101 skall ha blivit överlämnad till SJvM 1972 som ett Dg-lok, men ska ha blivit ombyggt/litterat till Ds på 80-talet enligt svenska-lok.se(Troligtvis ett missförstånd). Dock så säger både hastighetsmätare och skylten i taket att detta är ett Dg-lok. (1936 så höjdes maxhastigheten på Dg från 70 till 75km/h och på Ds från 90 till 100km/h) Den har dessutom Dg-växellåda så det är en Dg.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat