Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-13, 17:50   #110
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

1. Rätt säker på att det är, som du säger, en handpump för att lyfta upp bygeln på ett lok som inte har något ledningstryck efter att ha varit avstängt en tid.
2. Utjämningsbehållare till bromssystemet. Den är genom en ledning som kopplas till mitten på den vänstra änden på behållaren, bakom körpulten, förbunden med förarventilen. Det är den mindre ledningen, som är framför den högra av de tre grövre ledningarna som sticker ut på undersidan av ventilhuset. De andra tre ledningarna går till, från vänster till höger, huvudledning, fria luften (sticker säkert ned genom golvet), samt huvudbehållaren.
3. Strömställare, skull nog tippa på att även den undre är det. Vad de går till däremot. Gissning, utan någon särskild ordning, belysning i hytt, frontlyktor, slutlyktesken, hyttvärme, tågvärme.
4. Nej, en tryckknapp. Och jag är rätt säker på att det är en ringklocka, som var till för när man körde multippelkörning. Samma fanns på HC-bussarna vill jag minnas.
5. Ingen aning vad de är för något. Lampor är nog en rätt bra gissning i alla fall. Slirvarning, samt någon varning för elektriciteten kanske?
6. Naej, skulle inte tro det. Det sitter ett skåp som mer liknar ett säkringsskåp på hyttens bakvägg, i mitten. Kolla Bengans bilder. Element kan jag dock tänka mig att det är.