Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-07, 12:25   #110
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Du får starta dig en frågetråd så skall du få svar på allt du frågar om! Men fototexturering är något du kan, är helt mållös över resultatet! Får man passa på att fråga vad det är för bilder du utgått ifrån? Tagna utomhus en mulen dag, eller?

Sedan skall du nog ta och spara scriptgrejerna tills STL får tid med det här med ånglok, så att du som Lan och Vovven slipper att göra om allt. Vi får väl sätta igång med det snart, det börjar klia i fingrarna måste jag säga! Men innan dess så har jag och Svenolov lite saker att släppa...
Hej allesamns

Jag får börja med att tacka för berömmet, jag rodnar.
Som LAn har sagt så behövs det för att ladda batterierna

Jo Korvtiger texturna är tagna men en enkel digitalkamera i måttligt bra ljusförhållanden, dvs. lite för soligt men inte så mycket.

Sedan är ju varje vesäntlig yta (tex. en hyttsida) uppbyggd av olika bilder som sammanfogats över en mall som visar hur sidan ser ut i 3:d modellen.

Därefter är detaljer som nitar ditsatta och slutligen när den och många andra texturer är på plats så är det en hel del injustering av färgbalans,
mättad och ljusstyrka för att de olika delarnas texturer (vars bilder är tagna i lite olika ljusförhållanden) skall passa ihop.


När det gäller scriptning hade jag tänkt släppa första versionen med dagens STL nivå i kombination med den metod för valbara extra
meshar (plogar tex) som Vovven klurat ut på tex. hans R lok.

Men här har jag två frågor som jag kommer att återkomma till.
__________________
MVH / BjörnL

Senast redigerad av bjornl den 2012-07-07 klockan 23:44.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat