Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-06, 23:20   #1
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
FEL,FEL, FEL!!!! Det har funnits rödmålade hilding carlsson rälsbussar på Öland. För att citera boken "Ölands Järnvägar", "De rödmålade Carlsson rälsbussarna var i trafik från början av 1940 talet och fram till nedläggningen 1961. Två av dem byggdes då om för 1.067 mm spårvidd för fortsatt tjänst i Småland. Under SJ-tiden målades bussarna gula. Observera gengas driften"

Jag har gjort ett boggie byte på dom så dom har 891mm spårvidd
Man lär så länge man lever!
Men jag har mycket svårt att tro att samtliga vagnar behöll sin röda målning fram till nedläggningen. Har nämligen en bild föreställande 8 enheter i Färjestaden 1956, samtliga gulmålade, och det skall totalt ha funnits 11 enheter på ön. Minst 3 var rödmålade vid leverans. Det är statistiskt sett rätt otroligt att alla de 8 gulmålade var på samma ställe men inte de resterande tre rödmålade. Eller förde SJ över flera bussar efter förstatligandet?

Och vad det gäller spårvidden så tänkte jag mer på korgen, den är 200-400mm bredare på normalspårsvarianten än smalspårsvarianten, vilket gör att de hamnar utanför normalsektionen som är fastställd för 891mm.