Här får jag presentera något mycket ovanligt; nämligen tufftuffs ånglok BJC3 från tidernas begynnelse och ett kommande tillskott i downloaddelen, Lenfas´ kolbrygga.
Tufftuffs ånglok är det första svenskbyggda och kanske det första i Trainz. Loket har uppdaterats till 2006, förmodligen av Bengan, som har kämpat med tufftuffs jpg-bilder och svenska bokstäver.Loket gjordes nämligen på den tiden då snigelmodemet härskade. Att sända bildfiler i rätt format för Trainz var ett tidsödande problem. De svenska bokstäverna gjorde att delar av loket blev vita.
Det är möjligt att BJC3 är det första ångloket i Trainz och ett tekniskt genombrott. Loket uppför sig synnerligen väl och är ett nöje att köra – om man inte hoppar in i hytten för då hamnar man i ett diesellok.
Lenfas´ kolbrygga är häftig, mycket tack vare Korvtigers stora insats, och är fullt fungerande. Viss script återstår.
När en kolet tippats ner i tenden (se under den röda körriktningspilen) kör tippvagnen över den övre vändskivan och nedför det bortre spåret. Den nedre vändskivan vrider tippvagnen ett tredjedels varv. Vagnen rullar in på mittenspåret och knuffar till de kolfyllde tippvagnarna. Den främre rullar till vändskivan som vrider sig så att tippvagnen kan rulla vidare till för avlastning. Den första vagnen har nu fyllts på med kol.
Det jag nu närmast hoppas på är att kolbryggan kommer ut; ett förnämligt objekt som platsar och roar på vilken bana som helst.
På sikt hoppas jag ett tufftuffs BJC3 uppdateras och utrustas med riktig hytt, STL-koppel och annat gott. Det är loket definitivt värt.
Nisse
|