Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-28, 07:29   #9
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Absolut inte!!! Jag jobbade med att konvertera spårvagnar till "Projekt Göteborg" för nåt år sen men det tog slut där
Helt sjukt snyggt Lennart! Som man väntat på tunnelbanevagnar. Spårvägs museet här i Stockholm har en bevarad C2:a. Nästan alla C1r byggdes ju om till C2r, och C3 finns inga bevarade.

Hjälper gärna till med allt från ljud till texturer.

http://www.tramways.com/subways/stockholm/sveindex.html


Tunnelvagn C3


Tunnelvagn C2


Tunnelvagn C1


Tunnelvagn C4 (Förutom hytten är den mest lik en "Andra generationens" tunnelvagn)


Och så C5:an! Silverpilen.

Detta nedan från postvagnen;
Tunnelbana 1 på 60-talet

Inläggav Harald » ons 20 okt, 2010 21:10
I tråden om SL:s trafikförändringar 2011 har det ställts en del frågor om trafikeringen av bana 1 förr i tiden. Alla svar som har givits stämmer nog inte helt, så jag ska försöka ge en sammanfattning här.

På min webbplats med gamla dokument finns en sommartidtabell från 1960 där man kan se hur linjerna då gick:
11, Hässelby-Bagarmossen
18, Åkeshov-Farsta samt insatståg Alvik-Hökarängen
19, Odenplan-Rågsved samt insatståg Vällingby-Högdalen

Insatslinjerna fick senare egna linjenummer, 28 och 29, men när detta skedde vet jag inte.

Under vintertabellen var turtätheten 10 minuter i högtrafik och 12 minuter mitt på dagen. Dessutom varierade körtiden något under dagen, men inte mer än någon minut på hela sträckan. Tåglängden varierades under dagen.

Den 18 oktober 1965 infördes ett nytt trafikeringssystem. Dittills hade alla tåg haft tågvakt men nu infördes enbemanning på tåg om högst fyra vagnar. Skälet var förstås att man ville spara pengar, men samtidigt ville man få en tidtabell där körtider och turintervall var konstanta under så stor del av dagen som möjligt. Detta uppnådde man genom att köra 10-minuterstrafik även mitt på dagen med kortare tåg, d.v.s. enbemannade fyravagnståg. Då kunde man också ha samma körtider mitt på dagen som i högtrafiken. Man ändrade också linjerna enligt följande:
18, Hässelby-Farsta
19, Odenplan-Hagsätra
28, Alvik-Hökarängen
11, Vällingby-Bagarmossen
29, Åkeshov-Högdalen

Ordningen ovan är den tidsordning i vilken tågen gick. Linje 27 fanns inte med från början. Jag minns inte exakt när den kom till, men det var nog efter högertrafiksomläggningen. I det nya busslinjenätet hade man ju reducerat trafik som gick parallellt med tunnelbanan. Linjerna 28 och 29 hade annonserad trafik under högtrafik M-F. Dessutom förekom det viss oannonserad trafik på lördagar.

Linje 27, Alvik-Gullmarsplan var en avkortad 28 som gick mitt på dagen M-F. Dessutom gick som nämnts ett tag även linje 29 mitt på dagen. Det blev dock ganska kortvarigt. Den sattes ut hösten 1969 men drogs in vid elransoneringen i mars 1970 och återkom inte när elransoneringen upphörde.

Det stämmer inte att dessa tåg kördes direkt till och från koppling vid ändstationerna. Alla tåg gick ut från och in till hall. Man kopplade inte i varje tåg vid ändstationerna utan tillkopplingen gick till så att den som skulle bli tågvakt på en tur började sin tjänst i hallen med att hämta ett åttavagnståg och köra ut det till ändstationen. Det ankommande fyravagnståget lämnades kvar för att kopplas ihop med efterföljande tur. Frånkopplingen gick till på motsvarande sätt, d.v.s. ett åttavagnståg delades i två och nästa åttavagnståg kördes in av tågvakten. I den mån inkommande 27r skulle ut igen så var det alltså rangerarnas jobb att koppla ihop dem i hallen.

Hösten 1970 ändrades linjerna så här:

18, Hässelby-Farsta
29, Odenplan-Högdalen
19, Alvik-Hagsätra
11, Vällingby-Bagarmossen
28, Åkeshov-Hökarängen

Hösten 1971 slutade jag vid SL och flyttade från Stockholm så vad som hände sedan vet jag inte.

Harald

Inlägg: 4809
Blev användare: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Upp
Re: Tunnelbana 1 på 60-talet

Inläggav SouthernCross88au » ons 20 okt, 2010 21:48
Under sjuttiotalet ändrades "linje 11" till "linje 17" och följande linjer med destinationer fanns:

Linje 17: Vällingby-Bagarmossen (fram till 1991)
Linje 18: Hässelby Strand-Farsta Strand (fram till 1994,1998) (Varför linje 19 skulle senare överta Hässelby-rollen sedan har jag ingen aning om, för mig känns linje 18 alltid som "Hässelbytåget".)(Jag växte upp i Hässelby.)
Linje 19: Alvik-Hagsätra (fram till 1991 då linje 17 och 19 bytte destinationer: Linje 17 gick då till Alvik och Linje 19 gick till Åkeshov/Vällingby i högtrafik.)
Linje 27: Åkeshov (senare Alvik)-Gullmarsplan (vardagar 11-14)
Linje 28: Åkeshov (senare Alvik)-Hökarängen (högtrafik och viss tid lördag)
Linje 29: Odenplan-Högdalen (högtrafik)

Linje 27-29 lades sedan ner under sent 90-tal eller tidigt 2000-tal, jag kommer inte ihåg. Jag tycker gott att SL kunde låta dessa linjer återuppstå. Det blir väldigt rörigt med linje 19 som ibland under högtrafik bara går till Alvik från Högdalen och ibland hela vägen mellan Hässelby strand och Hagsätra.

SouthernCross88au

Inlägg: 193
Blev användare: mån 26 jul, 2010 20:09

Upp
Re: Tunnelbana 1 på 60-talet

Inläggav daniel_s » ons 20 okt, 2010 21:59

SouthernCross88au skrev:Linje 27-29 lades sedan ner under sent 90-tal eller tidigt 2000-tal, jag kommer inte ihåg.



Det stämmer inte. 28 och 29 fortsatte att skyltas så till 2004, sedan byttes numren till 18 och 19 men man fortsatte att köra efter exakt samma tidtabell. Ytterligare något senare lades även tidtabellen om, men avgångarna finns i princip kvar om än med andra nummer och andra slutstationer både i norr och söder. 27:an försvann såvitt jag kunnat utröna under vintertidtabellerna redan på 80-talet, när det nu kan ha varit. Under sommartidtabellerna har dock 27:an funnits kvar som förstärkning i början och slutet av sommaren och finns i princip kvar än idag, även om tågen skyltas 19 sedan ovannämnda linjenummeromläggning.

Observera även att det också fanns en period i 1990-talets mitt då 28 och 29 hette 18E och 19E. Vad 27:an skyltades under denna tid vet jag inte, men jag kan tänka mig "27" :cheesygrin:

daniel_s

Inlägg: 7595
Blev användare: fre 13 sep, 2002 14:40

Upp
Re: Tunnelbana 1 på 60-talet

Inläggav SouthernCross88au » ons 20 okt, 2010 22:20

daniel_s skrev:

SouthernCross88au skrev:Linje 27-29 lades sedan ner under sent 90-tal eller tidigt 2000-tal, jag kommer inte ihåg.



Det stämmer inte. 28 och 29 fortsatte att skyltas så till 2004, sedan byttes numren till 18 och 19 men man fortsatte att köra efter exakt samma tidtabell. Ytterligare något senare lades även tidtabellen om, men avgångarna finns i princip kvar om än med andra nummer och andra slutstationer både i norr och söder. 27:an försvann såvitt jag kunnat utröna under vintertidtabellerna redan på 80-talet, när det nu kan ha varit. Under sommartidtabellerna har dock 27:an funnits kvar som förstärkning i början och slutet av sommaren och finns i princip kvar än idag, även om tågen skyltas 19 sedan ovannämnda linjenummeromläggning.

Observera även att det också fanns en period i 1990-talets mitt då 28 och 29 hette 18E och 19E. Vad 27:an skyltades under denna tid vet jag inte, men jag kan tänka mig "27" :cheesygrin:



Jag är inte säker men när de nya C20-vagnarna testkördes 1998 med passagerare körde de emellan Alvik och Gullmarsplan och jag tror att de skyltades "linje 27". Fast de var ju förstås inte reguljära turer inskrivna i tidtabellen så det räknas kanske inte. :-)

SouthernCross88au

Inlägg: 193
Blev användare: mån 26 jul, 2010 20:09

Upp
Re: Tunnelbana 1 på 60-talet

Inläggav daniel_s » ons 20 okt, 2010 22:42

SouthernCross88au skrev:Jag är inte säker men när de nya C20-vagnarna testkördes 1998 med passagerare körde de emellan Alvik och Gullmarsplan och jag tror att de skyltades "linje 27". Fast de var ju förstås inte reguljära turer inskrivna i tidtabellen så det räknas kanske inte. :-)



När man kör extratåg brukar föraren få välja linjenummer själv, och då brukar man väl välja det som känns mest rätt för den aktuella sträckningen. Själv skyltade jag alltid 17E, 18E eller 19E, aldrig 28E eller 29E (utom någon enstaka gång då det blev extratågskörning i rusningstid vilket av förklarliga skäl är ovanligt!) men jag vet flera andra som gillade höga nummer. Men har man fått en "tidtabell" där någon för ovanlighetens skull angett linjenummer i förväg så skyltar man förstås det, om det inte verkar alldeles uppåt väggarna!

Senast redigerad av GBSF den 2012-03-28 klockan 09:30.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat