Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-14, 13:35   #243
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag håller med LAn om att Y- och X-serien skall köras i cab-mode. Jag vill dock uttrycka med lite skarpare; ser det som en förbrytelse att köra i Driver-läge.

Som förare kommer man närmare spåret och banan. Det gör att signaler – växellycktor, lutningar, kilometertavlor etc - syns tydligt. Beroende på fart kan det vara svårt att läsa lutningsvärdena men vingarna är mycket tydliga i 60 kilometers fart. Att bromsa rätt kan vara knepigt, vilket dock övervinns med lite träning.

Det som mest slog mig vid körningen var att stigningar påverkade på ett häftigt sätt – jag fick dra på ordentligt för att om möjligt hålla farten. I detta har Korvtiger gjort ett jättejobb.

Spyfrog har klagat med rätta på lutningsverktyget Get gradient. Med Y-vagnarna har man ett komplement. Med lite träning tror jag att det är fullt möjligt att kontrollera Get gradients värden med hur Y upplever lutningen. Så bra är Y-serien.

Man kan göra lite småanmärkningar, men dem vägrar jag att ta upp. Varför klaga på sånt som är så bra.

Helhetsintrycket: BJ O-loket har fått övermäktig konkurrens. Jag tror LAn förstår mig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat