Jag håller med LAn om att Y- och X-serien skall köras i cab-mode. Jag vill dock uttrycka med lite skarpare; ser det som en förbrytelse att köra i Driver-läge.
Som förare kommer man närmare spåret och banan. Det gör att signaler – växellycktor, lutningar, kilometertavlor etc - syns tydligt. Beroende på fart kan det vara svårt att läsa lutningsvärdena men vingarna är mycket tydliga i 60 kilometers fart. Att bromsa rätt kan vara knepigt, vilket dock övervinns med lite träning.
Det som mest slog mig vid körningen var att stigningar påverkade på ett häftigt sätt – jag fick dra på ordentligt för att om möjligt hålla farten. I detta har Korvtiger gjort ett jättejobb.
Spyfrog har klagat med rätta på lutningsverktyget Get gradient. Med Y-vagnarna har man ett komplement. Med lite träning tror jag att det är fullt möjligt att kontrollera Get gradients värden med hur Y upplever lutningen. Så bra är Y-serien.
Man kan göra lite småanmärkningar, men dem vägrar jag att ta upp. Varför klaga på sånt som är så bra.
Helhetsintrycket: BJ O-loket har fått övermäktig konkurrens. Jag tror LAn förstår mig.
Nisse
|