Visa ett inlägg
Gammal 2012-01-12, 21:49   #114
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Super duper-arbete Basse! Snyggt som f**...

Angående att konvertera till MSTS så är det ju inte "bara"... Som ofta då... Nu vet jag ju inte hur Basse har konfigurerat texturerna, men MSTS klarar bara av kvadratiska texturer, både Trainz och RW klarar rektangulära. För "långa fordon" brukar jag utnyttja möjligheten till rektangulära texturer.

Som Basse påpekar också, polygonantalet är ju en aspekt att ta hänsyn till. Det är ju inte ett unikt ånglok som bara finns i ett ex i en scen, utan det här fordonet inte bara kan, utan det förekommer i flertal i en scen. LOD är således absolut att föredra för ett sånt här tåg. Och att lodda till MSTS är inte helt gjort i en handvändning, det är i princip en polygon-nedskalad modell för varje lod-nivå. Så det är en del pyssel att få till det.

Men absolut är det ju görbart med hänsyn till ovanstående, men man kommer också till vem ska göra det...

Men, vem vet, ORTS har ju deklarerat nya format, som både tar hänsyn till bakåt-kompatibilitet (one way!) och nya möjligheter... kanske ett nytt format i ORTS-miljön kan öppna möjligheten för både det ena och det andra när det så blir känt vad det då ska innehålla och hur det ska byggas...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat