Det är något mellan TRS2006 och TS2009 som har förändrats vad det gäller ljud och ånglokshantering i allmänhet. Vad jag tror att det är som spökar är övergången från att spela ett puff som görs vid låga hastigheter, vilket är synkat med hjulrörelsen mot att spela ett loopande ljud som puffar utan att synkas med hjulen. Då de loopade ljudet inte fungerar/inte startar. Har själv noterat det. Har dessutom haft problem själv då jag kört med Lans ånglok och experimenterat med enginespecs, då jag tror att jag får för många ångslag per drivhjulsvarv, 4 per sida istället för två per sida och varv. Detta har sedan i sin tur resulterat i att loket inte accelererar som det är tänkt. Jag är dock osäker på om det felet ligger i specsen eller i ljudet, men jag misstänker en samverkan, man har gjort en del skumma ändringar mellan TRS2006 och TS2009/10 vad det gäller hantering av synkningen mellan ljud och drivhjul som jag inte har kollat närmare på än. Men allt detta skall ju fixas en vacker dag, (eller mulen dag snarare kanske...) när vi i STL-teamet har tid att titta på det med alla våra ögon.
Sedan så vill jag protestera mot det här puffandet, alla lok har 4 puffar (jag tror att jag tänker rätt nu i alla fall...) I ett tvåcylindrigt enligt följande:
1. Höger cylinder i främsta läget
2. Vänster cylinder i främsta läget
3. Höger cylinder i bakersta läget
4. Vänster cylinder i bakersta läget
Kompound är samma sak, bara att ångan har passerat genom högtryckscylindern först och sedan kommer ut på precis samma sätt ur lågtryckscylindern vilket ger upphov till ett mindre skarpt tuffande, då trycket är lägre.
Sedan så är UP Big Boy en Malletmaskin och har ingenting med kompound att göra. Vad det egentligen är, är två från varandra oberoende uppsättningar av kopplade hjul drivna genom var sin tvillingmaskin som fungerar precis som om det vore två olika lok, fast de sitter på samma ram och matas med ånga från samma panna. Många Malletmaskiner hade kompoundutförande, men detta gav fortfarande fyra slag per drivhjulsvarv. Big Boy dock var inte av kompound-utförande och då hjulen inte var synkade med varandra på något sätt så kunder de lika gärna vara i takt som helt ur, vilket kunder resultera i allt mellan 4 kraftiga slag till 8 mindre kraftiga per drivhjulsvarv. då man hade två uppsättningar av tvillingmaskiner vars ånga användes på samma sätt som ovan beskrives.
__________________
-k-
|