Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-03, 01:11   #130
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Kompatibilitet gentemot "standardsignaler".

En nödvändig förändring har gjorts i skripten, som kommer att påverka STWs vägskydd.

Om man i fortsättningen vill använda STWs vägskydd, så måste STWs v-signaler uppdateras. Jag har redan gjort denna uppdatering och den kommer att vara tillgänglig när nästa version av signalsystemet släpps. Fem objekt är uppdaterade till trainz-build 2.9 i STWs vägskydd (inga gula utropstecken längre) Denna uppdatering påverkar inte vägskyddets funktion på något sätt.

Följande gäller för "standardsignaler" tillsammans med signalsystemet.

1. Om det är en nyare (trainz-build >= 2.8) "standardsignal" som använder den senaste tekniken och taggen distant, eller taggen repeater, har värdet 1 (ett), så ses signalen som en ”icke huvudsignal”.

2. Om man lägger till en tagg (signaltype) i extensions containern så kommer signalsystemet att se den som om det vore en svensk signal av den typen. Exempel (config.txt).
Kod:
.
.
trainz-build    2.9
extensions
{
  signaltype    17
}
.
.
Observera att det inte innebär att "standardsignalen" får den funktionen. Den behåller sin funktion och ser förmodligen en svensk signal som en "standardsignal". Men när det gäller specialsignaler som andra gjort (t.ex. STWs v-signal) så fungerar det utmärkt. Så att använda speciella/skriptade signaler som inte tillhör det svenska systemet går i de flesta fall bra, om man använder denna teknik.

3. Om varken punkt 1 eller punkt 2 uppfylls, så ses "standardsignalen" som en huvudsignal. Om "standardsignalen" är en huvudsignal, så finns förutsättningen att det kan fungera.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-11-03 klockan 01:16.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat