Visa ett inlägg
Gammal 2011-10-20, 16:09   #9
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Loft-objekten (vägar t.ex.) använder troligen också LOD (Level of detail) vilket laddar in olika detaljrika texturer beroende på avstånd (bättre desto närmare). Kan vara orsaken till att vägen blir suddig/gryning på längre avstånd och som man kan se på Totte's bild så försvinner mittmarkeringen helt på långt avstånd.
Nja, de använder nog inte LOD men däremot används MIP i texturerna.
Det är gradvis mindre varianter av texturen ju längre bort objekten är.
Men i och med att texturen är mindre så förloras också detaljer i texturen och den blir suddigare.
MIP läggs in automatiskt när man kör AceTool för att göra om sin bmp eller tga till ace.
Ace-filen innehåller då inte en bild utan en 512x512 + en 256x256 + en 128x128 osv (om ursprunget var 512x512).
Detta för att saker långt borta ska gå snabbare rendera.
Men priset är att texturerna kan bli suddiga på avstånd, något man ibland märker på rullande material när de är hårt mippade.
Som utvecklare av modeller kan man till viss del ställa in när dessa olika MIP-nivåer ska växlas.

Sedan spelar även grafikkortet in och det jag främst skulle titta på är kantutjämning.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat