Citat:
Ursprungligen postat av bönan
Trollhättanrutten är till stor del enkelspårig, och fungerar därför inte i sammanhanget. Dessutom är den krokig, och min erfarenhet av simulator är att de flesta gärna kör i 230+, vilket väl kanske inte är så lyckat då.
Jag skulle gärna ställa upp med min rutt användas i simulatorn. Dock är den ju i sitt nuvarande skick på tok för kort, men när jag har jobbat vidare upp mot Dalarna så borde den väl räcka till? 25+ mil...
Många vuxna jag har talat med när deras ungar har gått lös på simulatorn har haft funderingar om var i landet man kör, och de blir ofta lite "nedstämda" (i brist på bättre ord) när de får veta att det är en fantasilinje... 
|
Nja.... (sätter på mig messerschmitt-hatten igen...

)
Eftersom det finns en ganska eller väldigt bra story runt VHJ-rutten, så blir det mer av en "aha, va kul" från de vuxna som jag kommit i samspråk med runt simulatorn på flertalet Järnvägsmuseidagar. Idag kanske "wao-känslan" över simulatorn som sådan inte riktigt infinner sig bland de vuxna som det gjorde 2002 eftersom det hänt en del på vad folk upplever i sina datorer nuförtiden. Men för juniorer fungerar den fortfarande utmärkt.
De flesta vuxna är mest intresserade av att deras barn har roligt om man ska vara lite krass. Ska det ge mer påtagliga reaktioner från de vuxna skulle det nog behövas en lite nyare modern simulator, gärna med det visuella intryck vi idag ser från en fungerande RW3-installation.
Och ska man göra en plattform som är lite mer entusiast-betonad så får man nog skruva lite på konceptet faktiskt. Och det är inte riktigt vad museet har som behov just nu, såvitt jag vet. Men, visst finns det idéer. En del påtagliga faktiskt. Men kom ihåg att barnen har inte så stora krav på tekniken.