Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-08, 18:49   #15
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Ett baseboard är 27,54 kB stor (enligt Content Managern). Då är det bara en grå yta.

Jag använder HOG och DEM-kartor enligt den manual som jag och Nils Blid har skapat. Några kartbilder från Google har jag inte. Bara HOG-färgerna.

En landskapskarta växer, som ni kanske vet, beroende på hur många baseboards man vill ha med i kartbilden. Man kan begränsa det med filtret i HOG. Antag att jag ställer det på 4 (av max 8) och skalar bort baseboards som jag inte vill ha.

Filen växer ändå från 27 kB till exempelvis 19,4 MB. Det är i det här exemplet 164 baseboards. Då är det alltså 164 baseboards som bara innehåller HOG-färger och inga objekt. Lägger man sedan till en massa spår och objekt med mera så växer filen ytterligare, naturligtvis.

I slutänden blir det en väldigt stor fil, särskilt med tanke på att jag har flera tusen baseboards i rutten. Den växer och växer beroende på allt annat jag också lägger på: ny räls, objekt, vägar, texturer och så vidare.

Jag måste behärska mig och skala bort alla ovidkommande baseboards för att hålla den totala filen nere under 800 MB, särskilt när allt nytt tillkommit med vägar, hus, signaler och så vidare.

Hur som helst. Jag har totalt 455,5 km räls lagd ut i alla väderstreck från Benstad. Nu har jag startat det STORA finliret att klä in alltsammans i dess natursköna prakt med ängar och skogar och allsköns kosmetika. Vi får se när jag blir klar.
Hälsningar

Senast redigerad av benkegbg den 2011-07-08 klockan 18:50.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat