Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-18, 18:34   #123
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Finsmide må det vara, men Trainz tycker nog bara att jag smider onda planer för att dra ned på FPSen. Testade att köra 610 tons teaktåg (under en utprövning av en ny B-loksmotor) och jag kan säga att när man hade alla vagnar i bild plus tre ånglok så kunde man räkna antalet frames per sekund själv. Och då hade jag bara ett spår att köra på, inga byggnader eller höjdkurvor eller någonting...
Detta är ett dilemma för oss alla. Jag gillar modeller med hög detaljering som man kan vara nära när man kör. LOD är en lösning men väldigt tidsödande, snabbare grafikkort och datorer en annan. Jag har slutat jaga polygoner och banta texturer, då blir jag inte nöjd. När man gjort en vagn eller lok har man ofta ingen lust att "LODDA" den p.g.a massa merjobb. Vi skulle behöva en LOD-assistent som kunde ta över våra modeller och förse dom med LOD !

Numera är min standardstorlek för texturer 2048x2048 för lok och vagnar t.ex (då blir en nit 4x4 pixel och inte 2x2 som med 1024x1024 och med 512x512 1 pixel. Där skulle LOD hjälpa.

När det gäller dina grindar tycker jag du skall ha dom som dom är, sen kan man möjligen byta till en alpha-mappad i en LOD-version på längre avstånd.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat