Teakvagnsprojektet fortsätter och nu när vestibulvagnarna är byggda så kommer plattformsvagnarna med de typiska solgrindarna. Först ut på verkstadsgolvet är Ao4. Känns litterat bekant? Kan bero på att jag redan byggt den vagnen, fast med vestibuler. En del vagnar med öppna plattformar byggdes nämligen om och Ao4 är en av dem. Att börja med den sparar mig en massa jobb, då det i princip bara är att plocka bort vestibulerna och så är det klart. Hälften av dessa vagnar byggdes ju sedan som bekant om till Co4a, ännu en vagn som jag byggt. Så snart kan man följa hela Ao4/Co4as historia, i tre steg i Trainz. Någon eller några av vagnarna kommer att få ytterligare en variant på märkning, som användes på vissa vagnar mellan 1908 och 1912, som utgjordes av blankpolerad mässing, riktigt snyggt faktiskt.
Efter Ao4 så ser vägen lite krokig och okänd ut, men säkert är i alla fall att BCo5 (som byggdes om till bland annat BCo11a) och DFo3 (vagn med post och resgodsutrymme, till ekan

) kommer att byggas. Kanske kommer även BCo3, Co7 och DFo5 (senare DFo15) att byggas. De första har jag ännu ingen ritning på, men det är på väg. Den senare är också osäker då den skiljer sig så från de övriga vagnarna, de har den gamla modell 91 boggien, som jag då måste bygga, samt att hela korgen är helt annorlunda utformad. Se länk:
http://www.kbwj.se/index.php?view=im...llery&Itemid=4
Ao4, med solgrindar och limptak
Plattformsgrindar i två storlekar
Och när dessa är klara i en avlägsen framtid så har vi bara C3x-serien kvar med tvåaxliga vagnar innan vi har gått igenom hela SJ's teakvagnsarsenal.